FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/05/2015

Skrev över huset på fadern pga kronofogdeskulder

Hej.

Jag bor med min sambo i en villa. Min sambo skrev över villan på sin far 1996 pga kronofogdeskulder. Men villa va fortfarande han min sambos. (Men inte på papper)!

Nu vill hans far sälja villan, men inte min sambo.. Kan hans far sälja villan trots att min sambo inte vill? Dom är även osams nu pga detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått dig rätt så har din sambo fört över äganderätten till huset på hans far (som gåva?) och nu vill hans far mot din sambos vilja sälja huset.

Du skriver att villan var fortfarande din sambos och jag antar det fanns en slags muntlig överenskommelse om detta mellan han och hans far. Muntliga överenskommelser gäller men är betydligt svårare att bevisa. Finns inget skrivet om detta är det tyvärr så att det är sambons far som äger huset. Då din sambo skrivit över huset på hans far är det hans far som äger huset och han får därmed förfoga över huset som han vill.

Jag skulle råda din sambo att försöka prata och hitta en lösning med hans far. Jag hoppas situationen löser sig för din sambo och att en försäljning inte blir aktuell men som jag tidigare skrev är det tyvärr en stor risk för detta om det är vad fadern vill. Det finns inga möjligheter att återkalla en gåva om gåvan inte var villkorad i början.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om något skulle vara oklart är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare