FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/03/2022

Skornas märke var fejk och det är fel storlek, vad kan jag göra?

Hej!

Jag har köpt ett paket från en hemsida som heter Plick.

Plick är en hemsida där privatpersoner säljer begagnade kläder.

I det här fallet har jag köpt ett par "fake" air force one (skor). Köparen utgav ej att skorna var fejk förens jag hade betalat och fått hem skorna. Dessutom har jag tyvärr ej npgot bevis på att hon ej utgav de från början o.s.v då hon ändrade i profilen.

Skorna är dessutom i fel storlek och jag har bevis på att hon utgav att de var i storlek 38 fastän de var i storlek 40.

De jag vill fråga är ifall jag kan göra en polisanmälan då hon ej är villig till att göra en retur?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det är det två fel på skorna. Dels är det kopior istället för riktiga Air Force One och så är de i fel storlek. Jag behandlar dessa fel var för sig. Sen förstår jag det som att du undrar om dessa fel går att polisanmäla.

Fel i köp är ingenting som polisen sysslar med

När du köpt någonting och varan inte överensstämmer med det du och säljaren kommit överens om föreligger ett s.k. kontraktsbrott. Det är ingenting som polisen sysslar med. Termen "kontraktsbrott" är i det här sammanhanget förvirrande eftersom det här inte är något brott. Det är inte kriminellt att inte prestera i enlighet med avtal. Det viktiga att komma ihåg här är att du fortfarande har möjlighet att ta tillvara på din rätt men du måste göra det själv och polisen kommer inte hjälpa dig.

Ni har ingått ett avtal som ger dig rätt till de skor ni kommit överens om

När man säljer något så sker det genom att ni ingår ett köpeavtal. Ett avtal har ingen viss form, t.ex. ett undertecknat kontrakt vilket många tror, utan med avtal avses endast er överenskommelse. Vad som är avgörande här är vilket innehåll ert avtal anses ha och om du kan visa att skorna du fått avviker från det avtalet.

Avser köpeavtalet ett par äkta Air Force One?

För att du ska kunna göra gällande skornas uteblivna äkthet som ett fel måste det följa av ert avtal att det skulle röra sig om ett par äkta Air Force One. Det behöver inte vara direkt uttalat att skorna ska vara äkta utan det avgörande här är vilket befogat intryck du anses ha fått av annonsen och övrig information från säljaren. Om det sett till omständigheter som pris, bilder, förutsättningar kring försäljning och utfästelser från säljaren var rimligt för dig att anta att skorna var äkta så kan man säga att ditt befogade intryck var att du köpte ett par äkta Air Force One. Avtalet avser i sådana fall ett par äkta Air Force One.

Du har bevisbördan för att avtalet har innebörden att skorna ska vara riktiga Air Force One. Om du inte har kvar den gamla annonsen där säljaren inte utgav skorna för att vara kopior eller chatt-konversation mellan er där det framgår att skorna ska vara äkta kan det bli svårt för dig att bevisa att avtalet har det innehållet. Du kan prova att kontakta Plick och fråga om de kan se hur hon ändrat i annonsen.

Fel storlek på skorna utgör också ett kontraktsbrott

På samma sätt som ovan beskrivet är en annan storlek på skorna än vad säljaren utgett ett fel som du kan göra gällande. Här förstår jag det som att det du inte har några svårigheter att bevisa att skorna enligt utfästelse skulle vara storlek 38.

Vad har du för rättigheter?

För att få göra dessa fel gällande och kräva rättelse från säljaren måste du först reklamera (köplagen 32 §). Det betyder bara att du meddelar säljaren att du anser skorna vara felaktiga vilket du redan gjort. Du har då rätt att kräva omleverans av säljaren vilket innebär att säljaren ska förse dig med ett par skor som överensstämmer med ert avtal (köplagen 36 §).

Om säljaren inte går med på omleverans har du rätt till prisavdrag för felen eller hävning (köplagen 38 och 39 §). I ditt fall är det kanske inte intressant med prisavdrag eftersom skorna är i fel storlek så de är kanske värdelösa för dig. Prisavdragets storlek är i alla fall skillnaden mellan vad du betalat och de skornas faktiska värde.

Eftersom felet på skorna är av väsentlig betydelse har du också rätt till hävning av köpet vilket innebär att du ska få pengarna tillbaka (köplagen 64 §). Om säljaren hellre gör en omleverans får du dock inte häva köpet. För att få rätt till antingen omleverans eller hävning måste du även kunna lämna tillbaka kopia-skorna i oförändrat skick (köplagen 66 §).

Du kan dessutom ha rätt till skadestånd

Möjligheten finns att dessutom kräva säljaren på skadestånd (köplagen 40 §). I ditt fall skulle du kunna få skadestånd för prisskillnad (köplagen 67 §). Om du köper ett par likvärdiga begagnade Air Force One-skor som matchar det ni avtalade om i kvalitet har du rätt till prisskillnaden mellan de nya skorna och ert avtalade pris (köplagen 68 §).

Vad kan du göra om säljaren vägrar gå med på dina anspråk?

Skulle det vara så att säljaren motsätter sig dina krav och vägrar gå med på omleverans, hävning eller skadestånd kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden (lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Det gör du enklast på kronofogdens hemsida genom att fylla i en blankett om betalningsföreläggande. Det är förhållandevis enkelt och i blanketten framgår vilken information kronofogden vill ha av dig. Du behöver ange uppgifter om dig själv, personen du vill ha betalt av, vad du vill ha betalt och grunden för betalningen dvs. köpet och felen i avtalet som din fråga handlar om. Glöm inte att klicka i att du också kräver ersättning för kostnader du haft i samband med att kräva din rätt och ränta tills det att hon betalar. Ifall du vill ha hjälp kan du höra av dig till info@lawline.se så hjälper någon av våra jurister dig.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar

Aron BergRådgivare