Skoluppgift skadestånd

ett företag är försenade med leverans till annat företag som beställt en grävmaskin. Grävmaskinen skulle levereras den 1 april. Den 3 april ringer VD:n till säljaren och undrar vad som har hänt eftersom det fortfarande inte kommit någon grävmaskin. VD:n är naturligtvis uppretad och kräver skadestånd. 30 000 kr för produktionsbortfall och 20 000 kr för hyra av annan lyftkran samt 50 000 kr i indirekt skada. Vilka av dessa skadeståndsanspråk kan köparen få ut om säljaren förklarar förseningen med följande alternativ ? a) ”April, april din dumma sill, skämt åsido, hade du beställt en grävmaskin? Oj, det har vi bestämt glömt!” b) ”Vi har inte kunnat leverera någon grävmaskin, eftersom alla våra anställda är sjukskrivna på grund av influensan.”. c)”Tyvärr kan det inte bli någon grävmaskin, eftersom det har varit snöstorm i flera veckor och vägen till vårt lager är helt okörbar”.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Din fråga har karaktären av en skoluppgift och vi på Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Du kan dock använda vår sökfunktion för att söka svar på liknande frågor som vi besvarat.

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare