FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/03/2014

Skolfrågor

Jag är gymnasielärare och mina elever undrar över följande:

Om man är i USA och anklagas för ett brott. Hur får man reda på att man är anklagad? Hur får den amerikanska polisen tag i personen om den redan åkt hem till Sverige? Betalar det amerikanska rättssystemet för eventuell resa till rättegång? Får man med sig en svenska advokat i sådana fall? Vilken speciell utbildning har den advokaten i sådana fall? Hur lång tid kan det ta innan personen får reda på anklagelserna? När preskiberas brott i USA?

Lawline svarar

Hej!

Lawline har som policy att inte besvara skolrelaterade frågor.

Jag hoppas att du finner svar på dina frågor på annat håll.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare