Skjuta upp betalning av underhållsstöd

Hej det är så här är det att jag har massa olika skulder till olika banker som jag betalar varje månad och dessutom bor jag själv och betalar hyran själv. Och min fråga är kan försäkringskassan minska mest underhållet som jag betalar till mina två söner i så fall vilka vägar går man till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om underhållsstöd finns i socialförsäkringsbalken (SFB).

När ett barn får underhållsstöd och det finns en förälder som är bidragsskyldig ska den föräldern varje månad betala ett belopp till Försäkringskassan, beloppet ska helt eller delvis motsvara underhållsbidraget (SFB 19 kap 2§). Hur mycket den bidragsskyldige föräldern ska betala beror på vad föräldern har för inkomst, beloppet kan dock aldrig bli högre än det belopp som har betalats ut till barnet (SFB 19 kap 10 §). Om man inte kan betala till försäkringskassan kan man ansöka om att skjuta upp betalningarna, antingen helt eller till en viss del i ett år ( SFB 19 kap 40 §). För att ansöka om att skjuta upp betalning av underhållsstöd kan man antingen logga in på Försäkringskassans hemsida eller fylla i och skicka in en ansökan till Försäkringskassan, ansökan hittar du på Försäkringskassans hemsida.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare