Skillnader mellan att vara gift och sambo

Vilka rättsliga fördelar och nackdelar finns det med att vara sambo och gift?

Är lite nyfiken om detta område, hittar inga bra svar då jag funderar på ett giftemål.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns en hel del som ändras när man gifter sig, bland annat:

- Barn som föds i ett äktenskap presumeras vara barn till den far som modern är gift med, som sambo måste fadern bekräftas hos familjerätten.
- Gifta par får adoptera.
- Gifta ärver direkt av varandra enligt lag (inget testamente behövs). Ifall man är sambo kan det vara viktigt att skriva testamente ifall man vill ärva efter varandra.
- Vid bodelning har sambos bara rätt att bodela bostad och bohag som anskaffats för gemensamt bruk, som gift har du istället som huvudregel giftorätt i den andres egendom (även i det som inte anskaffats för gemensamt bruk).
- Gifta par är underhållsskyldiga mot varandra.

Det här är bara några av skillnaderna men hoppas att det klarnat lite, återkom gärna ifall du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare