Skillnaden mellan p.3 och p.4 i 7:2 äktenskapsbalken.

Hej!

Jag har studerar min första juridikkurs nu och jag försöker reda ut äktenskapsbalken. Angående 7 kap. 2 § ÄktB, vad är skillnaden mellan punkt 3 och punkt 4? Jag har svårt att reda ut skillnaden på dem.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Kul också att du valt att studera juridik.

Skillnaden på 7:2 p.3-4 är väldig hårfin men har en viktig betydelse.

P.3 medger rätten för en arvlåtare att egendom ska erhållas som enskild egendom genom ett villkor i testamenten.

P.4 klargör att även det en arvlåtare ärver enligt den legala arvsordningen också kan villkoras om att vara enskild egendom.

Till exempelvis kan vi ha en situation där endast en del av kvarlåtenskapen berörs av ett testamente, den resterande delen av kvarlåtenskapen behandlas då av den legala arvsordningen. Här kan testatorn skriva ett generellt villkor om att även denna del av kvarlåtenskapen ska ärvas som enskild egendom.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare