Skillnaden mellan ordnings- och formföreskrift
Hej, Vad är det för skillnad på formföreskrift och ordningsföreskrift i arbetsrättsliga sammanhang?
Med vänlig hälsning
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
En formföreskrift innebär att en rättshandling som inte uppfyller en viss form är utan verkan. Exempelvis så ska en uppsägning för offentligt anställda från såväl arbetsgivarens som från arbetstagarens sida enligt 9-10 §§ lagen om offentligt anställda (LOA) vara skriftlig för att vara giltig. Ordningsföreskrifter däremot är enbart sanktionerade med skadestånd och ett brott mot en ordningsföreskrift medför således inte att rättshandlingen blir ogiltig. Exempelvis är motsvarande regel angående uppsägningsförfarandet enligt 8§ lagen om anställningsskydd (LAS) en ordningsföreskrift, vilket innebär att även en muntlig uppsägning enligt LAS är giltig men att skadestånd kan utgå.
Hoppas detta var svar på din fråga!
Bestämmelserna i LAS hittar du här och bestämmelserna i LOA hittar du här
Vänligen,