FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/06/2014

Skillnaden mellan ordnings- och formföreskrift

Hej, Vad är det för skillnad på formföreskrift och ordningsföreskrift i arbetsrättsliga sammanhang?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En formföreskrift innebär att en rättshandling som inte uppfyller en viss form är utan verkan. Exempelvis så ska en uppsägning för offentligt anställda från såväl arbetsgivarens som från arbetstagarens sida enligt 9-10 §§ lagen om offentligt anställda (LOA) vara skriftlig för att vara giltig. Ordningsföreskrifter däremot är enbart sanktionerade med skadestånd och ett brott mot en ordningsföreskrift medför således inte att rättshandlingen blir ogiltig. Exempelvis är motsvarande regel angående uppsägningsförfarandet enligt 8§ lagen om anställningsskydd (LAS) en ordningsföreskrift, vilket innebär att även en muntlig uppsägning enligt LAS är giltig men att skadestånd kan utgå.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i LAS hittar du här och bestämmelserna i LOA hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000