FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/06/2014

Skillnaden mellan ordnings- och formföreskrift

Hej, Vad är det för skillnad på formföreskrift och ordningsföreskrift i arbetsrättsliga sammanhang?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En formföreskrift innebär att en rättshandling som inte uppfyller en viss form är utan verkan. Exempelvis så ska en uppsägning för offentligt anställda från såväl arbetsgivarens som från arbetstagarens sida enligt 9-10 §§ lagen om offentligt anställda (LOA) vara skriftlig för att vara giltig. Ordningsföreskrifter däremot är enbart sanktionerade med skadestånd och ett brott mot en ordningsföreskrift medför således inte att rättshandlingen blir ogiltig. Exempelvis är motsvarande regel angående uppsägningsförfarandet enligt 8§ lagen om anställningsskydd (LAS) en ordningsföreskrift, vilket innebär att även en muntlig uppsägning enligt LAS är giltig men att skadestånd kan utgå.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i LAS hittar du här och bestämmelserna i LOA hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Arbetsrätt och Övrigt ? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000