FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/10/2016

Skillnaden mellan köprätt och köplagen

Hej

När Ni skriver köplagen Köpl - menar Ni köprätt ? Jg är en invandrare och har ibland svårt med svenska begrepp

tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofta använder man inom juridiken förkortningar på lagar för att de annars är väldigt långa att skriva ut. Därför förkortar man den lag som egentligen heter Köplag (1990:931) till KöpL. Med köplagen menar man, precis som du säger, köprätt. Med det är i första hand köplagen som man syftar på, inte köprätt i allmänhet. Köprätt är ett mycket vidare begrepp än vad köplagen är. Köplagen reglerar bara köp mellan två privatpersoner eller köp mellan två näringsidkare (det vill säga företagare). Köplagen reglerar alltså inte köp mellan en konsument och en företagare, här gäller istället konsumentköplagen (1990:932). Både konsumentköplagen och köplagen reglerar det som kallas "köprätt". Köprätt är alltså att vidare begrepp än vad köplagen är, du hittar en förenklad men lättbegriplig förklaring av begreppet köprätt på wikipedia, klicka här för länk. Du hittar en liknande wikipedia-sida för köplagen här.

Enkel kan man säga att köprätt är ett begrepp som innefattar alla typer av köp medan köplagen är en lag som bara reglerar köp mellan två privatpersoner eller köp mellan två företagare.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare