Skillnaden mellan fri förfoganderätt och full förfoganderätt

Hej, min syster äger en lägenhet. Hon är sedan 40 år sambo men lägenheten står på henne. Nu har han fått henne att skriva testamente så att han ärver allt efter henne och hon ärver allt efter honom om någon dör före den andra. De har också skrivit där att efter bådas död ska allt delas mellan hans och hennes släkt. Men om hon dör före honom och han ärver henne, vad kan då hända? Kan han göra om allt så att bara hans släkt får allt efter honom?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av vad jag kan utläsa utifrån din frågar har din syster och hennes sambo upprättat ett testamente där om hon avlider före sin sambo kommer han att ärva allt som hon äger med fri förfoganderätt. Det innebär att han kommer kunna använda all hennes egendom på det sätt han vill fram tills han dör, men med vissa undantag. Dessa undantag är att det inte är tillåtet att skänka bort en stor del av arvet i gåva och inte heller att testamentera bort egendomen, just för att arvet från den avlidne sedan ska fördelas mellan dennes arvingar.

Skulle dock din syster och hennes sambo har testamenterat kvarlåtenskapen med full förfoganderätt så innebär det att hennes sambo inte behöver ta hänsyn till din systers arvingar. Han kan då både testamentera och ge bort arvet.

Sammanfattningsvis för att besvara på din fråga måste vi veta om de ärver med fri- eller full förfoganderätt. Har de testamenterat med fri förfoganderätt så kommer han inte kunna testamentera bort kvarlåtenskapen eller ge en stor del av den i gåva, däremot om det är full förfoganderätt, då kan han både ge gåvor och testamentera bort egendomen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare