Skattskyldigheten för utländska kapitalvinster regleras i det relevanta skatteavtalet

Hej,

Jag har ett hus i ett annat EU land som jag ärvde från mina föräldrar när de dog. Huset var byggt av mina föräldrar själva i 1966. Jag vill sälla huset och husets marknatsvärdet är ungäfer 120 000 eur i det där landet men jag är tvungen att sälja det på 80 000 eur pga dålig ekonomisk situation i landet. Jag vill använda pengarna som kontantinsats för att köpa huset här i Sverige. Måste jag betala skatt här i Sverige på de 80000?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är bosatt i Sverige är du obegränsat skattskyldig här i landet, vilket innebär att du beskattas för alla dina inkomster, inklusive eventuell kapitalvinst från försäljningen. Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan omkostnadsbeloppet och ersättningsbeloppet, dvs att man i regel betalar skatt på skillnaden mellan priset och kostnaden. I detta fall är det möjligt att du inte ska beskattas för hela beloppet.

Den andra frågan, om du överhuvudtaget ska betala skatt i Sverige för vinsten, beror på regleringen av kapitalbeskattning i det relevanta skatteavtalet mellan Sverige och landet ifråga. Eftersom vi inte vet vilket land frågan gäller kan jag tyvärr inte svara på hur denna reglering ser ut. Du får gärna återkomma med fler detaljer om du skulle vilja ha ett bestämt svar. Vill du läsa avtalet själv kan du hitta landet i listan med Sveriges skatteavtal här.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare