Skattskyldighet för hyresintäkter från svensk fastighet om man bor i ett annat land

Hej,

Jag hyr ut några fastigheter. Behöver jag betala skatt om jag flyttar till ett annat land. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du äger och hyr ut fastigheter här i Sverige och att du undrar huruvida det gör någon skillnad i skattehänseende om du flyttar till ett annat land. Det korta svaret på din fråga är att du är skyldig att betala skatt med anledning av hyresintäkterna oavsett om du flyttar till ett annat land eller inte. Nedan förklarar jag varför det är så.

Skattskyldighet för hyresintäkter från svensk fastighet

I svensk skatterätt skiljer man mellan obegränsad skattskyldighet och begränsad skattskyldighet. En obegränsat skattskyldig är skattskyldig för samtliga inkomster oavsett var de intjänats (3 kap. 8 § inkomstskattelagen, IL). En begränsat skattskyldig är endast skattskyldig för vissa uppräknade inkomster (3 kap. 18 § IL) samt inkomster enligt annan lag (se hänvisningarna i 3 kap. 21 § IL). Man är obegränsat skattskyldig om man bor här i landet, stadigvarande vistas här i landet eller annars har en väsentlig anknytning till Sverige (3 kap. 3 § IL). Om man inte uppfyller någon av dessa kriterier så är man begränsat skattskyldig (3 kap. 17 § IL).

Det är vid klassificeringen om man är begränsat eller obegränsat skattskyldig som faktum att man flyttat ut ur landet kan spela roll. Visar det sig att man är begränsat skattskyldig kan det i sin tur innebära att man inte är skyldig att betala skatt för vissa inkomster. I ditt fall spelar det ingen roll om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig eftersom hyresintäkter från fastigheter i Sverige är något som både obegränsat och begränsat skattskyldiga behöver betala svensk skatt för. För obegränsad skattskyldighet framgår detta av 3 kap. 8 § IL som gäller alla inkomster och för begränsad skattskyldighet framgår detta av, beroende på vad det är för fastighet, 3 kap. 18 § tredje eller nionde punkten IL.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare