FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt25/06/2014

Skatteverkets tolkning av uppskovsbelopp vid reavinst

Hej! Jag har en fråga ang reavinstbeskattning och min frågeställning är som följer.

I regelverkets förtext står det ”Om du vill ha uppskov med att betala skatt på vinsten vid försäljning av bostad” alltså uppskovsbeloppet är inte hela vinsten utan bara den del som utgörs av det belopp som jag är skyldig att betala som skatt på hela vinsten. Vinsten är det som är beskattningsbart och skatten på vinsten är = 22 procent. Här är då det som jag vill överklaga som jag vänder mig mot och anser vara en feltolkning av uppskovsbeloppet. Enligt min mening och det är där som jag anser att lagtexten tolkas på ett felaktigt sätt på skattemyndigheten. Åter igen, hela vinstbeloppet kan och ska inte beskattas år ut och år in vid uppskov utan bara den del som utgörs det belopp som uppstår det man avräknar 22 % på vinstbeloppet.

Lawline svarar

Hej!

Jag tycker att din fråga är väldigt intressant!

Reavinst är vinsten du har fått på en försäljning av en fastighet. På själva reavinsten ska du kapitalbeskattas på 30 %. Denna skatt är 22 % vid bl.a. privata bostadsrätt och mycket riktigt är det skatt på vinsten. Uppskov innebär att du väntar med att beskatta vinsten från huset du sålde. Skatteverket nämner på sin hemsida att det finns både ett golv och ett tak för beloppet. Uppskov innebär att staten håller tillbaka sitt skatteanspråk.

Din citerade mening är tagen från https://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov/avdragforuppskovsbelopp.4.233f91f71260075abe8800030525.html

Jag kan hålla med dig om att Skatteverket kan uppfattas som otydlig i den citerade meningen. Samtidigt måste de beakta att informationen de har på sin hemsida ska vara läsbar för många skilda målgrupper. Dessutom tror jag att ingressen till det inte kan ses som en feltolkning av lagen eftersom att de längre ner på sidan utvecklar uppskovsbegereppet mer i detalj och nämner "Du får preliminärt uppskov med det lägsta beloppet av din andel av vinsten och din andel av takbeloppet. Du kan inte själv välja ett lägre belopp, utan uppskovsbeloppet är antingen vinsten eller takbeloppet." Här förutsätts på ett sätt att personen är medveten om att uppskovsbeloppet är 22 % av vinsten.

Det finns goda blanketter på Skatteverkets hemsida för att räkna ut uppskovsbeloppet ex. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2106.4.39f16f103821c58f680006260.html?inkar=2013

Vidare är det inte Skatteverkets jobb att tolka lagen utan det är domstolarnas. Skatteverket har givetvis som en statlig förvaltningsmyndighet en skyldighet att följa lagarna. Genom den länkade hemsidan beskriver Skatteverket vad uppskovsbeloppet är och hur de kan aktualiseras.

I inkomstskattelagen https://lagen.nu/1999:1229#K47 47 kap. finns bestämmelser om uppskov vid avyttring av privatbostäder. För att få uppskov ska ersättningsbostaden vara minst lika dyr som ursprungsbostaden d.v.s. din nya bostad ska kosta minst lika mycket som din gamla bostad. Om så är fallet kan du få uppskov med hela kapitalvinsten enligt 47 kap. 7§ 1p. Uppskovsbeloppet motsvara alltså kapitalvinsten. Personligen tycker jag att Skatteverket skriver detta på ett begripligt sätt för en person utan kunskaper i skatterätt. De har information om vad uppskov är och om det skulle stå lagparagrafer skulle många tycka att det var svårt att förstå. Jag anser också att Skatteverket skriver utifrån lagen då de exemplifierar vad som krävs för att få uppskov i det enskilda fallet. Syftet med texten är som sagt att informera om när det kan bli aktuellt och oftast vet nog gemene man detta utan specificeringen att uppskovsbeloppet är 22 % av vinsten.

Skatteverket som statlig förvaltningsmyndighet har givetvis inget monopol på hur skatterätten ska tolkas. Skatteverket har flertalet gånger dragits inför Skatterättsnämnden vid olika former av tvister. Att dra Skatteverket inför domstol (även om Skatterättsnämnden inte är en domstol är deras beslut bindande) för den meningen tycks vara svårt. Det borde isåfall visa på ett vilseledande bland de som deklarerar att meningen är missvisande och att det möjligen skulle kunna ha lett till någon form av skada hos de som har deklarerat.

Så räknar du ut skatten vid fastighetsförsäljning

Försäljningspris- Mäklarens arvode- Inköpspris- Förbättringsutgifter= Vinst+ Eventuell återföring av uppskov= Kapitalvinst* 22 %= Din skatt. Precis som du skriver ovan är det just detta som är din skatt som du kan få uppskov med.

Självklart kan jag förstå din beskrivning också och hålla med dig om att det borde stå tydligare att uppskovsbeloppet avser 22 % av vinsten. Att det kan uppfattas som att vinstbeloppet beskattas år in när det i själva verket är 22 % av den vinsten. En anledning till att Skatteverket kanske inte enligt din mening har varit tillräckligt tydliga med det är kanske för att det står i deras blanketter.

Skatteverket har även en rad filmer för att illustrera de problem som kan uppkomma http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/filmeromforsaljningavprivatbostad.4.133ff59513d6f9ee2eb209c.html

Skatteverket har kanske inte ansett att den fråga (att uppskovsbeloppet är 22 % av vinsten) är en vanlig fråga och har kanske med det i åtanke formulerat sin hemsida utifrån andra vanliga frågor. Vad jag har skrivit ovan är givetvis bara förslag och spekulationer kring vad jag tror.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga på ett tillfredsställande sätt. Tveka inte att svara så kan vi fortsätta diskussionen.

Jennifer RönnerhedRådgivare