FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/08/2022

Skattesituation om företag köper fastighet utomlands för att bedriva utländska uppdrag

Hej, kan mitt bolag köpa en fastighet utomlands för att bedriva utländska uppdrag. Vad innebär det skattemässigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Så länge ditt bolag är registrerat eller har sin styrelses säte i Sverige, så är den skattskyldig för alla sina inkomster

Vad detta innebär är att ditt företag är obegränsat skattskyldigt, dvs om den intjänar pengar från verksamheten bedriven i fastigheten utomlands, så kommer bolaget ändå att beskattas i Sverige (6:3 IL) (6:4 IL). Detta är dock bara en utgångspunkt, då det finns en hel del aspekter som skulle kunna ge dig undantag från detta, dock vet man för lite vid det här laget.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare