FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt16/09/2024

Förmånsbeskattning vid kostförmån

Är arbetsgivare och har ett antal anställda guider som arbetar med att guida gäster, mestadels är de ute 7 dagar i taget. De äter frukost,lunch,middag samt har boende från vårt företag varje dag de är ute. Måste de ta upp detta som en förmån vid deklarationen? Mvh. Mats

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning

Den lagstiftning som främst kommer behandlas vid utredning av ditt ärende är inkomstskattelagen (IL)

Allmänna hållpunkter

All ersättning som tillkommit i följd av tjänst ska tas upp i inkomstslaget tjänst vid en skattedeklaration (10 kap. 1 § IL). Med tjänst avses 1) anställning 2) uppdrag och 3) annan inkomstgivande verksamhethet av varaktig eller tillfällig natur.

Enligt huvudregeln ska bland annat lön och förmåner som erhålls på grund av tjänst tas upp som intäkt om inget annat anges (11 kap. 1 § IL)

Nedanför kommer jag redogöra för hur olika förmåner behandlas:

Kostförmån

När din arbetsgivare bjuder dig på en måltid räknas det som en kostförmån. Normalt sett är fri kost en förmån som du behöver betala skatt för, och denna förmån värderas enligt en fastställd schablon. I vissa fall kan du dock få fri kost utan att bli beskattad, till exempel vid intern representation som konferenser, julbord eller personalfester.

Skattefri kostförmån
Exempel på måltider som är skattefria inkluderar:

  • Hotellfrukost som ingår i priset för en övernattning under tjänsteresa.
  • Måltider på allmänna transportmedel som ingår i resans pris.
  • Pedagogiska måltider för exempelvis lärare och vårdpersonal.
  • Representation, både intern och extern, såsom vid konferenser, julbord och personalfester.

Du behöver inte heller betala skatt på en kostförmån om måltiden tillhandahålls av någon som inte har koppling till din arbetsgivare och ges utan att du förväntas ge något i gengäld.

Skattepliktig kostförmån
Om måltiden inte är skattefri ska du betala skatt för förmånen, och denna värderas enligt en schablon.

Jag tolkar din fråga som så att resorna kopplade till jobbet är i egenskap av en studie/konferens resa, därför kommer jag även att nämna vissa omständigheter kring förmånsbeskattning i anslutning till studie-och konferensresor:

Konferensresa och studieresa
En anställd som blir bjuden på en konferens- eller studieresa beskattas vanligtvis inte för resans värde, förutsatt att största delen av tiden ägnas åt konferens eller studier, och inte åt nöje eller avkoppling.

Skattefri konferens- eller studieresa
Följande kriterier gäller för att resan ska vara skattefri:

  • Minst sex timmars effektivt arbete per dag.
  • Under en vecka ska den effektiva arbetstiden vara minst 30 timmar, fördelad över hela veckan.
  • Resan måste vara till nytta för företaget.

Det är viktigt att ett detaljerat program för hela resan finns.

Beskattning vid inslag av nöje
Om resan till stor del består av nöje och avkoppling, inte är till nytta för företaget, eller går till ett avlägset eller populärt turistmål, kan beskattning ske på hela eller delar av resans värde.

Redovisning av förmånen
Arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter och i de flesta fall göra skatteavdrag på förmånens värde. Om exempelvis en leverantör har betalat för resan, kan det vara denne som ska redovisa förmånen och betala arbetsgivaravgifterna.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på nelly.starkengren@Lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis hoppas jag att min hantering av ditt ärende har varit givande och att det presenterats på ett tydligt och utförligt sätt. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänliga hälsningar,

Nelly StarkengrenRådgivare