FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt23/08/2024

Förmånsbeskattning för bostad som arbetsgivaren tillhandahåller: Vad gäller om du bor gratis i en lägenhet som företaget äger?

Hej! Jag har en fråga. Jag har ett aktiebolag och hyr en lägenhet genom företaget. En liten etta. Nu bor min son i den lägenheten och han jobbar också åt mig i företaget. Kan jag låta honom bo gratis i lägenheten eller måste han förmånsbeskattas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av inkomstskattelagen (IL) och Skatteverkets hemsida (se länk)

Utgångspunkten är att förmåner genom tjänsten ska tas upp i inkomstslaget tjänst (11:1 IL). I denna situation finns det inget undantag för detta, utan din son ska förmånsbeskattas för att han bor gratis i lägenheten.

Hur mycket din son ska ta upp som intäkt i sin inkomstskattedeklaration beror på marknadsvärdet för att hyra lägenheten (61:2 IL).

Du som arbetsgivare ska redovisa ett schablonvärde till Skatteverket, och det förmånsvärdet ska finnas med i den inkomst som finns förtryckt på din sons inkomstdeklaration.

Låt oss säga att du redovisar att schablonvärdet är 6000 kr per månad i hyra. Då ska du lägga in 72 000 kr (6000 x 12 = 72 000 kr).

Sedan ligger det på din son att ta reda på marknadsvärdet. Det finns vägledning på Skatteverkets hemsida för att värdera marknadsvärdet (se länk). Låt oss säga att det visar sig att marknadsvärdet är 7000 kr per månad i hyra. Då ska din son justera rätt belopp till Skatteverket. Det är därmed 84 000 kr (7000 x 12 = 84 000).

Låt oss säga att din sons totala deklaration är 430 000 kr för inkomst av tjänst. Då ska din son justera det följande:

430 000 - 72 000 + 84 000 = 442 000 kr.

Din son ska även upplysa varför han ändrat i ett sådant fall.

Det ska även noteras att om företaget betalar ​​fritt garage, snöskottning, gräsklippning, fri kabel-tv eller hushållsel kan detta påverka marknadsvärdet.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Har du fler funderingar är det bara att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med en av våra jurister.

Carl MalmströmRådgivare