Skattesats, försäljning av fastighet

Jag är som privatperson delägare i en jordbruksfastighet, som jag fått som gåva, där det inte någonsin bedrivs, eller har bedrivits någon som helst näringsverksamhet. Fastigheten har uteslutande använts som fritidsboende. Jag ämnar nu sälja min andel. Min fråga är om skattesatsen då blir 27 eller 22 %?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om detta finns i Inkomstskattelagen (IL), här

När man som fysisk person säljer en fastighet så kommer denna skattas i inkomstslaget kapital, se 41:2 IL. Vad som är viktigt att veta för hur vi ska skatta försäljningen är här är att bestämma huruvida fastigheten är en näringsfastighet eller en privatbostadsfastighet. När det handlar om jordbruksfastigheter delar man ofta upp dessa och klassificerar manngårdsbyggnaden som privatbostad och resten som näringsverksamhet. Vad man måste göra är dock att se till syftet med användningen. Som du nämner bedrivs det inte på något sätt någon näringsverksamhet på gården och i brist på mer information om omständigheterna kommer den förmodligen klassificeras som en privatbostadsfastighet.

Kapitalvinster på privatbostadsfastigheter kvoteras innan man beräknar skatten. Detta innebär att man endast tar upp en viss procentsats till beskattning. I detta fall gäller tjugotvå trettiondelar, se 45:33 IL. Denna del skattas sedan med 30%, se 65:7 IL. Effekten blir alltså en beskattning med 22%.

I det fall att man delar upp fastigheten kommer försäljningen av manngårdsbyggnaden att skattas med 22% och resten med 27%. Detta då man vid försäljning av en näringsfastighet istället tar upp 90% av kapitalvinsten till beskattning, se 45:33 IL.

För att sammanfatta det hela så beror beskattningen alltså på hur man kommer klassificera fastigheten. Enligt vad jag kan se av det du nämnt i din fråga kommer dock din andel av fastigheten förmodligen i sin helhet beskattas med 22%.

Lycka till!

Denise PetersRådgivare