FrågaSKATTERÄTTMoms31/05/2022

Momsplikt för ideell förening?

Säg att jag driver en ideell förening som är oinskränkt skattskyldig. Föreningen har inga anställda och drivs helt på ideell basis av amatörer. Föreningen finansieras huvudsakligen genom verksamhetsstöd från annan förening och medlemsavgifter. Vid ett evanemang som en fest eller liknande tar föreningen ut en anmälningsavgift eller deltagareavgift. Är detta något som föreningen är skyldig att ta ut moms för? Måste föreningen betala inkomstskatt på dessa deltagareavgifter?

Lawline svarar

Momsplikt för ideell förening?

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Anmälnings och deltagaravgifter för en fest bör omfattas av momsplikten

I denna situation handlar det om att den ideella föreningen skulle anses göra en omsättning i form av att tillhandahålla en tjänst, d.v.s. festen (1:1 ML). Det som blir den avgörande frågan är om den ideella föreningen ni har, bedriver någon sorts ekonomisk verksamhet, vilket är ett av kraven för att den ideella föreningen ska vara momspliktig för omsättningen av tillhandahållandet av tjänsten.

Om det inte sker någon ekonomisk verksamhet så är den ideella föreningen inte en beskattningsbar person (4:1 ML), och är därför inte momspliktig.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare