Skattemässiga konsekvenser av försäljning av fastighet i danmark när säljare är obegränsat skatteskyldig i Sverige.

Min svenske man och jag, bor och jobbar båda två i Danmark, vart vi äger ett hus. Han har blivit erbjudit jobb i Sverige. Om vi inte hinner sälja huset innan han börjar på nya jobbet, måste vi då betala skatt av kapitalvinsten i Sverige? Han kommer bo på hotell och resa hem på helgerna. Vi flyttar ditt tillsammans när vi har såld huset. Han kommer bli obegränsat skattepliktig i Sverige. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga om din make kommer betala kapitalvinstskatten i Sverige eller Danmark.

Svaret på frågan på vilket land du ska skatta är någorlunda komplicerad, men jag ska göra mitt bästa.

Är din make begränsat skattskyldig i Sverige innebär det att kapitalvinsten inte blir beskattat i Sverige utan i Danmark i vanlig ordning.

Är din make obegränsat skattskyldig innebär det att Sverige oavsett om Kapitalvinsten uppkom i landet eller utanför kommer ta vilja ta skatt för vinsten, IL 3:8

Hur dansk lagstiftning ser ut är jag tyvärr osäker på, men förmodligen vill danska skatteverket vilja ta ut skatt på vinsten från försäljningen. Då uppstår en dubbelbeskattningssituation. Dessa blir lösta genom skatteavtal som Sverige upprättat med Danmark.

För att tillämpa avtalet krävs det att din man är obegränsat skattskyldig i Sverige. Är din make inte det, så är det en ickefråga för han ska bara betala skatt i Danmark.

Enligt artikel 13 i avtalet vi har med Danmark så kan båda stater beskatta vinsten från fastigheten.

I artikel 25 i dubbelskatteavtalet får man svaret på hur debbelskattesituationen ska behandlas. Enligt punkt 6a i artikel 25 så ska avräkningsmetoden användas på alla inkomster än de som anges i punkt 6b.

Punkt 6b anger att inkomster från artikel 15 och artikel 21 ska beskattas på ett annat sätt.

Då kapitalvinst på fastigheter är artikel 13 är det punkt 6a i artikel 25 som gäller för oss.

Då för att lösa dubbelskattsituationen så ska man använda avräkningsmetoden. Det innebär att man ska göra en skattereduktion på den skatten du fick betala i danmark på den svenska skatten.

Så om du ska betala 100,000 kr i skatt i danmark, ska du ta bort 100,000 kr från skatten du ska betala i Sverige. På så sätt betalar ni inte mer skatt bara för att ni flyttat mellan länderna.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare