Skatteavtal mellan Sverige och Schweiz

Kort arbete i Schweiz beskattas i Schweiz eller Sverige

Jag är bosatt i Sverige. Jag har jobbat i Schweiz för mindre än 183 dagar.

Min arbetsgivare har hemvist i Schweiz och har ett fast driftställe där.

Jag har betalat skatt (automatiskt dras av företaget) i Schweiz.

Ska jag också betala skatt i Sverige?

Och skulle de pengar jag tjänade i Schweiz läggas till min inkomst här i Sverige för att beräkna min skattesats?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan måste först undersökas om Sverige har beskattningsrätt enligt Inkomstskattelag (1999:1229). Eftersom du är obegränsat skattskyldig enligt 3 kap. 3 § Inkomstskattelag (1999:1229) ska alla dina inkomster, vare sig det är från Sverige eller Schweiz beskattas i Sverige enligt 3 kap. 8 § Inkomstskattelag (1999:1229).

Nästa steg blir då att undersöka skatteavtalet, för att undvika dubbelbeskattning. Först ska sägas att dubbelbeskattningsavtal gör att länderna avsäger sig delar av sin beskattningsrätt enligt den interna rätten. Som tidigare sagt har Sverige beskattningsrätt för inkomsten enligt interna regler. Även om skattskyldigheten i Sverige skulle inskränkas av skatteavtalet så behöver du fortfarande deklarera dina inkomster i Sverige (Dahlman & Fredborg. Internationell beskattning: en översikt, 1 uppl, s. 146)

Huvudregeln i dubbelbeskattningsavtalet är att Schweiz ska beskatta inkomsten enligt artikel 16 första punkten i Lag (1987:1182) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Schweiz eftersom det är där du utfört ditt arbete.

Enligt punkt två i samma artikel finns dock en annan regel. Den säger att du som har hemvist i Sverige och jobbar i Schweiz kan fortfarande beskattas i Sverige om följande förutsättningar är uppfyllda:

du var i Schweiz mindre än totalt 183 dagar (under beskattningsåret),din lön kommer från en arbetsgivare som inte har hemvist i Schweiz, och ersättningen inte kommer från ett fast driftställe som arbetsgivaren har i Schweiz.

Eftersom du säger att din arbetsgivare har hemvist i Schweiz kommer punkt två i Artikel 16 inte vara tillämplig. Det här betyder att huvudregeln blir tillämplig och du ska beskattas i Schweiz enligt första punkten. Skatteavtalet gör att Sverige har frånsagt sig sin rätt att beskatta din inkomst.

Eftersom inkomsten inte ska beskattas här i Sverige kommer den inte påverka din skattesats här i Sverige. Med andra ord kommer du inte hamna över någon skiktgräns på grund av din lön i Schweiz, men som sagt ovan ska du fortfarande deklarera inkomsten i Sverige.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare