FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt28/11/2013

Skatt vid fastighetsöverlåtelse.

Hej! Jag köpte häromåret ett br-radhus med min dåvarande svärmor. Hon står på halva lånet och som hälftenägare. Då jag och sambon separerat vill jag lösa ut henne. När huset köptes gick hon in med 300 000 kr till handpenning. Jag vill lämna pengarna åter, skriva över lånet på enbart mig och skriva över hela ägandet på mig. Min fd svärmor är överens med mig om hanteringen. Hur går vi tillväga? Kan hon skänka mig halva huset som gåva och jag betalar igen lånet på 300 000? Eller räknas det då som beskattningsbar försäljning?

Lawline svarar

Hej,

Ja, det räknas som en dold försäljning, som alltså är ett vanligt avtal som man bara kallar något annat; skatteverket kommer att resonera att hon aldrig hade gett dig huset om hon inte fick pengarna, och då är det inte en gåva även om man kallar det så. Däremot räknas det som gåva om man säljer en fastighet eller en andel i fastighet till ett värde som understiger taxeringsvärdet.

Samtidigt så verkar det som att du köper tillbaks hennes andel för samma summa som hon köpte den för och då uppstår ingen beskattningsbar vinst. Man beskattas på positiva skillnaden mellan vad man köpte fastigheten för och sedan sålde den för.

Thomas HefnerRådgivare