FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt28/11/2013

Skatt vid fastighetsöverlåtelse.

Bakgrundsfakta: Min farmor har ett hus (köpt för ca 165'000 på 60-talet) och min farmor är omgift sedan flera år med en man som alltså inte är min farfar. De har en ny lägenhet tillsammans (köpt 2012 för ca 3 miljoner). Jag vet inte exakt om någon av dem äger något av boendena men då de är gifta antar jag att det inte har någon betydelse? Min farmor vill ge mig detta hus men ändå få det att lite grann se ut som att jag har köpt det för "husfridens" skull. Hennes tanke är att jag skulle betala det hon behöver skatta på vinsten vid försäljningen och att jag skulle få en miljon av henne för att, så att säga, kunna köpa huset för. Går detta att göra på något lagligt och vettigt sätt? Arvsrätt, gåvoskatt mm. Vad behöver vi tänka på? Vänligen /Eva

Lawline svarar

Hej Eva,

Om man köper en fastighet för ett värde som understiger taxeringsvärdet anses det skattemässigt som en gåva, och då behöver man inte skatta på vinsten. Att sälja huset för strax under taxeringsvärdet kan också göra så att din farmor kan argumentera för att det inte är en gåva när det diskuteras privat. När den nye ägaren sedan säljer fastigheten (för ett pris över taxeringsvärdet) beskattas dennes vinst som om fastigheten köpts för samma pris som den första ägaren (som skattemässigt gav huset i gåva) köpte fastigheten för.

Gåvoskatt och arvsskatt existerar inte längre.

Lagrum: IL 44 kap 21 §. Lagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229#K44

Thomas HefnerRådgivare