Skatt på fastighetsförsäljning i Kanada

Hej, jag har sålt en lägenhet i Canada och betalat reavinst skatt i Canada. Måste jag även deklarera försäljningen i Sverige? Jag bor permanent i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt artikel 13.1 i skatteavtalet mellan Sverige och Kanada får kapitalvinst på fastighet beskattas i det land där fastigheten är belägen. Detta betyder dock inte att din skattskyldighet i Sverige automatiskt försvinner. Som permanent bosatt i Sverige är du nämligen obegränsat skattskyldig här för alla dina nationella och internationella inkomster (3:3, 3:8 inkomstskattelagen). Sett till artikel 13.1 i skatteavtalet, är dock Sverige skyldigt att undanröja den dubbelbeskattning som kan uppstå för dig i detta fall. Detta görs genom avräkning för den utländska skatten från den svenska skatten.

Det du bör göra är alltså att deklarera försäljningen i din svenska inkomstdeklaration samtidigt som du i deklarationen också begär avräkning för den utländska skatten så att du inte blir dubbelbeskattad. På den här sidan hos Skatteverket kan läsa mer om hur du begär avräkning.

Hoppas du fick svar på frågan! Återkom gärna om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare