Skapa enskild egendom genom äktenskapsförord

Två personer är gifta men kvinnan har lämnat in ansökan om skilsmässa. De bor i en bostadsrätt som de köpte för ca ett år sedan. Mannen betalade 150 000 kr och kvinnan 50 000. Mannen och kvinnan har kommit överens om att mannen skall betala henne 50 000 och att lägenheten skall vara hans enskilda egendom. De har haft kontakt med den tidigare mäklaren som anser att det inte finns något högre värde i bostaden. Kvinnan anser att detta är skäligt eftersom mannen har betalt alla räkningar för bostaden under tiden de har bott där.

Räcker det att de själva skriver ett papper som bevittnas att de är överens om att bostaden från och med ett visst datum är mannens enskilda egendom.

Övriga saker i bostaden kommer de att dela lika enligt övernskommelse

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En persons egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom, 7:1 Äktenskapsbalken (ÄktB). Termen "enskild egendom" är således negativt definierad. All giftorättsgods ingår i en bodelning, 10:1 ÄktB. Enskild egendom kommer inte att ingå i en bodelning.

7:2 ÄktB reglerar hur man kan skapa enskild egendom. Denna bestämmelse säger inget om att två makar genom ett vanligt avtal kan göra viss egendom enskild. Därför är det inte heller är möjligt, detta är en e contrario tolkning. Endast genom äktenskapsförord kan giftorättsgods "omvandlas" till egendom enskild. Äktenskapsförord är en typ av avtal men det finns en den formföreskrifter som måste uppfyllas för att det ska anses vara ett giltigt äktenskapsförord. Det krävs nämligen att det är skriftligt, undertecknat av båda makarna, samt registrerat hos skatteverket (7 kap. 3 § 2-3 st.).

Lawline samarbetar med erfarna jurister som kan hjälpa er med att upprätta ett äktenskapsförord, om ni skulle vara intresserade av detta. Länk finns på vår hemsida.

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare