Skäligen misstänkt för brott

Hej,

Jag har följande fråga som jag anser är lämplig då ni ej besvarat den tidigare under SÖK FRÅGOR OCH SVAR.

I vilka fall blir inte en skäligen misstänkt informerad om att man är skäligenmisstänkt? vilka regeler gäller kring det.

Tex Polisen utereder personen som är skäligen misstänkt för misshandel och gör kroppsbesiktning. Men hen är även misstänkt andra brott sedan tidigare som ger hårdare straff och då informerar man kanske inte om att vederbörande är skäligen misstänkt för missahndel för att försvåra utrednignen. Om sedan förundersökningen läggs ner i misshandelsfallet ska hen bli infad om att den lagts ner längre fram då?

Mvh Viktor

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En enskild har ingen rätt att bli underrättad direkt om att hen är skäligen misstänkt för ett brott. Om en person är skäligen misstänkt för ett brott, kan t.ex. åklagaren/Polisen få tillstånd att använda sig av hemliga tvångsmedel såsom hemlig telefonavlyssning. Personen behöver då inte delges skälig misstanke, eftersom det skulle kunna motverka den hemliga telefonavlysningens syfte.

Om åklagaren/Polisen däremot vill gripa den misstänke för brottet, måste personen informeras om att hen är skäligen misstänkt direkt. Om en person tas in på förhör, utan att vara misstänkt för ett brott, och personen under detta förhöret blir skäligen misstänkt (t.ex. för att personen erkänner), måste Polisen under förhöret delge personen om den skäliga misstanken.

Så fort en person delges skälig misstanke om ett brott, inträder en rad rättigheter för den misstänkte. Hela rättighetskatalogen i EKMR inträder (rätt till rättvis rättegång, rätt till försvarare osv).

Den sista frågan tolkar jag som att du undrar om en person har rätt att bli informerad om att vederbörande har varit skäligen misstänkt i en förundersökning som har lagts ner. Svaret på den frågan är nej. De åklagare som jag har pratat med brukar dock informera en person som har varit skäligen misstänkt om detta på grund av humanitära skäl. Många åklagare anser att det är humant att inte låta en person gå runt och vara orolig resten av sitt liv och ''kolla bakom axeln''.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare