Skälig nedsättning av hyra vid avhjälpande av brist i lägenhet

Hej! Jag och min familj hyr en möblerat bostadsrätt lägenhet för 6.5 år sedan. För att hyra ut lägenhet till oss krävde ägare rätt att behålla ett rum för sig själv när hon kommer till Sverige. Hon själv bor i USA och kommer då och då (mest när vi är på semester). Månadens avgift är 5200 kr men jag betalar 16.500 plus avgiften på el och TV. För tre månader sedan drabbades lägenhet av vatten skada och hälften är obeboelig och renoveras av föreningen. Jag tänkte flyta och kontaktade min försäkring om röd och de sa att det skulle vara bäst att vi hittar något lösning med vår värdinna och att hon skulle sänka våran rent under renovering. När jag sa till henne att jag kommer inte betala en månads hyra hon sa att jag är hennes inneboende och att jag enligt jordabalken måste betala allt annars får jag inte stanna i lägenhet längre, även om jag betalar för en månad framåt. Är jag verkligen inne boende eller andrahandsuthyrning? Vad har jag för rättigheter?

MVh SAbina A.

Lawline svarar

Hej!

Jag utgår i mitt svar från att när du skriver "rent" så menar du hyra. Jag utgår även från att din hyresvärd inte klandrar dig för att ha orsakat vattenskadan.

Reglerna i Jordabalken kap 12 (hyreslagen) tillämpas, eftersom lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad https://lagen.nu/2012:978inte reglerar aktuellt problem, se 1§ st 2. Enligt JB kap 12 har du rätt till "skälig nedsättning av hyran" medan skadan åtgärdas. Det framgår av JB 12:16 st 1 p 2 som hänvisar till JB 12:11 st 1 p3. https://lagen.nu/1970:994 Med skälig nedsättning menas att hyran sätts ner med ett rimligt belopp. Det innebär således inte att du inte är skyldig att betala någonting alls som försäkringsbolaget säger. Även hyresvärden har fel- du ska givetvis inte betala full hyra under renoveringen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare