Skälig leveranstid enligt konsumentköplagen

2021-02-14 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej. Jag undrar hur lång leveranstid som är skälig för en vara? Jag beställde ett lyxigt spa bad från en firma i början av augusti 2020, preliminär leverans skulle ske den 19/10, så långt okej, jag betalade 20% i handpenning när jag fått faktura för detta. Vid mitten av november skickade jag en förfrågan om hur länge till det skulle dröja innan leverans skulle ske, fick då till svar att de skulle försöka leverera innan den 23/12. Jul och nyår gick och den 4/1 fick jag en uppdatering från leverantören att det skulle dröja ca 6-8 veckor innan leverans, är det okej att leveranstiden blir flera månader försenad och att leverantören inte kommunicerar med mig som köpare, får jag häva köpet och få tillbaka handpenningen?
SVAR

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka regler som gäller vid köp beror först och främst på om köpet gjorts i form av näringsidkare eller som konsument. Det beror alltså på om du köpt varan i egenskap av ett företag eller privatperson. Utifrån din frågeställning kommer jag att utgå ifrån att du beställt varan som privatperson av ett företag. Därför blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig (1 § KköpL).

Hur lång leveranstid är skälig?

En vara ska avlämnas enligt överenskommelse eller senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks (5 § KköpL). Er överenskommelse synes vara leverans den 19/10. Även om datumet enligt försäljaren var preliminärt kan dock konstateras att betydligt längre tid nu har passerat och eftersom varan ännu inte levererats och det av omständigheterna verkar bero på säljaren, föreligger dröjsmål på säljarens sida (9 § KköpL).

När säljaren är i dröjsmål kan du som köpare hålla inne betalningen samt välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet eller att häva köpet. Det finns också möjlighet att kräva skadestånd (10 § KköpL).

Rätt att häva köpet?

Eftersom du verkar önska häva köpet och få pengarna tillbaka kommer jag nu att gå igenom dina möjligheter att häva köpet.

Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig eller om du före avtalets ingående meddelat säljaren att avlämnandet av varan inom en viss tid är avgörande för att du ska genomföra köpet har du rätt att häva köpet (13 § första stycket KköpL).

Vad som är av väsentlig betydelse får avgöras i varje enskilt fall. Du beskriver dock att du gjort en beställning i augusti, fått ett preliminärt leveransdatum i oktober och sedan i början av januari fått höra att det dröjer ytterligare 6-8 veckor. Att få preliminärt leveransdatum i oktober men sedan inte få varan förrän i februari/mars bör kunna betraktas som en relativt stor försening. Säljaren bör här förstå att en förlängd leveranstid om runt 4 månader kan vara väsentligt för köparen. Dröjsmålet bör därför kunna anses vara av väsentlig betydelse för dig.

Vidare gäller att om säljaren meddelar att varan inte kan levereras har du också rätt att häva köpet (13 § första stycket KköpL). Du kan också häva köpet om du först begär att säljaren fullgör köpet inom en bestämd tilläggstid som inte är oskäligt kort och säljaren inte avlämnar varan inom den givna tiden (13 § andra stycket KköpL). Anser säljaren att tilläggstiden är för kort måste säljaren meddela detta. Du kan alltså kräva att leverans sker inom en viss tidsperiod och klarar de inte av att leverera inom den utsatta tiden har du rätt att häva köpet av varan.

Vid en hävning av köpet ska båda parternas prestationer återgå. Det betyder att du har rätt att få tillbaka det belopp du betalat.

Sammanfattningsvis

Jag skulle rekommendera dig att kontakta försäljaren omgående och meddela att du vill häva köpet. Det krävs att du kan visa försäljaren att förseningen är av väsentlig betydelse för dig. De många månaders försening av varan bör dock i min mening tala för din fördel.

Godtar de ändå inte hävningen kan du istället kräva fullgörelse av köpet inom en bestämd tilläggstid. Levererar de inte varan inom den tiden har du rätt till hävning (13 § andra stycket KköpL).

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Amanda Aitomäki
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1294)
2021-10-20 Fel på bilen. Ska konsumenten eller säljaren stå för renoveringen?
2021-10-15 Kan jag komma ifrån köpet när leveransen fördröjs?
2021-10-11 Går det att reklamera en felaktigt sydd brudklänning?
2021-10-06 Skälig tid för avhjälpande vid köp av vara i annat EU-land?

Alla besvarade frågor (96471)