Skälig hyra för inneboende i bostadslägenhet

Hej! Har nyligen hyrt två rum och bott som inneboende. En av oss har bott i vardagsrummet och den andra i ett väldigt litet rum. Hyran var 4500 för det lilla rummet och 5500 för det stora. Hennes hyra låg på ungefär 6700kr inklusive el. Har nyligen pratat med någon som påstår att det är olagligt att ta så mycket i hyra, stämmer det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom din fråga rör hyra tillämpas hyreslagen (12 kap. jordabalken).

Hyran ska bestämmas till ett skäligt belopp (12 kap. 55 § jordabalken). Det finns inget konkret svar på vad som utgör en skälig hyra, utan frågan besvaras efter en bedömning utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet, t.ex. lägenhetens storlek, läge och skick. Hyran anses dock inte vara skälig om den är påtagligt högre än för andra, likvärdiga lägenheter (12 kap. 55 § första stycket).

I ditt fall betalar din hyresvärd 6700 kr i hyra, vilket inkluderar el.

Vidare ska, som huvudregel, en inneboendes betala så mycket i hyra som denna utnyttjar i utrymme. Om denna utnyttjar 50% av utrymmet i lägenheten, bör denna betala för 50% av hyran. Om hyresvärden tillhandahåller möbler, kan ett skäligt påslag göras för slitage. Även andra förmåner kan medföra tillägg.

Sammantaget behövs mer information om omständigheterna i din situation för att besvara din fråga. Ovan har jag redogjort för de regler som gäller enligt lag.

Min rekommendation är att du talar med din hyresvärd. Kommer ni inte fram till en lösning bör du kontakta hyresnämnden och meddela att du misstänker att din hyresvärd begär en oskälig hyra.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp.

Med vänlig hälsning,

Linda LaRådgivare