Skälig ersättning till vittne i förenklat tvistemål

I en huvudförhandling i ett förenklat tvistemål rörande 700kr ska motparten kalla vittnen som bevisning via telefon. Har förstått att ersättningen till vittnet ska vara skäligt i förhållandet till sakens värde (700kr), och ingen reseersättning kommer krävas då vittnet ska höras över telefon. Hur mycket är rimligt att motparten kan kräva för ersättning för sitt vittne om jag förlorar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående ersättning till vittnen återfinns i 36 kap. 24-25 § rättegångsbalken.

Vittnen har vid en rättegång rätt till ersättning (36 kap. 24 § rättegångsbalken). Eftersom motpartens vittne inte ska inställa sig är det riktigt att det inte blir aktuellt med ersättning för resekostnader. Däremot är det möjligt att denne förlorar arbetsinkomst. Sådan förlorad inkomst ska vittnet ersättas för. Huvudregeln är att den part som kallar ett vittne ska ersätta vittnet (36 kap. 24 § rättegångsbalken). Alternativt kan ersättning utgå till vittnet av allmänna medel, om kallande parts ekonomiska förhållanden medför det.

Detta utgör dock inte den slutliga fördelningen av ersättningen. Huvudregeln om fördelning är att tappande part (den som förlorar målet) ska ersätta motpartens kostnader (18 kap. 1 § rättegångsbalken). I förenklade tvistemål ska vittnesersättning ingå i dessa kostnader (18 kap. 8a § rättegångsbalken).

Det är dock endast fråga om att ersätta skäliga kostnader, varför ersättning endast utges med just de kostnader vittnet har för vittnesmålet. Utgår ersättning av allmänna medel, utgår det som mest med 700 SEK (5 § förordning om ersättning av allmänna medel).

I detta fall har jag ingen uppfattning om vittnets uteblivna ersättning, varför jag inte kan uttala mig mer precist om vad denne ska erhålla i ersättning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare