Skälig ekonomisk uppdelning mellan makar

Hej!

Jag är gift och min man vill att jag betalar halva hyran. Jag är sjukpansion och får ut 11,700 i månaden. Han får ut 25.000 i månaden. Jag betalar maten och allt rengöring och hygigen. Plus 2000 i månaden till min man.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du behöver hjälp med att avgöra vad som vore en rimlig uppdelning för er makar ekonomiskt då er inkomst ser olika ut. Som utomstående är det däremot svårt att hjälpa till och bedöma vad som vore en rättvist i er situation.

Att din make har en högre inkomst skulle kunna tyda på att han borde skjuta till mer pengar ekonomiskt till hushållet. Detta framgår bland annat av 6 kap 1 § ÄktB som säger att makarna ska, utefter förmåga, bidra till gemensamma och personliga behov. Vidare säger 6 § 2 ÄktB att om den ena maken inte har tillräcklig ekonomi för att tillgodose sina egna behov, ska den andre maken skjuta till med ekonomiskt stöd. Detta är dock ganska vaga riktlinjer och jag hoppas ni själva kan komma överens om en ekonomisk plan som fungerar för er.

Jag hoppas du fick vägledning av mitt svar!

Therese YngweRådgivare