FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp28/11/2020

Skäl att kontakta advokat vid ringa narkotikabrott?

Hej, i vilket skede bör man kontakta advokat. Jag har inte fått återkoppling av polisen ännu gällande ringa narkotikabrott.

Urinprov och ett förhör har ägt rum men ingen har hört av sig sen dess.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Straffskala och rätten till offentlig försvarare

Det är fråga om ringa narkotikabrott, vilket betyder att du vanligen inte har rätt till en offentlig försvarare (såvida du inte är minderårig). Påföljder för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i maximum sex månader (2 § narkotikastrafflagen). För att ha rätt till offentlig försvarare måste emellertid påföljden vara minimum sex månader (rättegångsbalken 21 kap. 3a). Det här betyder att du, om du vill ha en försvarare (advokat), är du tvungen att bekosta detta själv.

Att använda sig av advokat eller inte

Frågan är om du vill bekosta en advokat för ringa narkotikabrott. Det är således upp till dig om du tycker att det är värt det eller inte. Viktigt i sammanhangen är att, även om fängelse finns i straffskalan är påföljden för ringa narkotikabrott normalt böter. Om du funderar kring ett eventuellt advokatbehov rekommenderar jag dig att ta kontakt med en advokat. Ofta ges kostnadsfri konsultation under x antal minuter vilket innebär att du snabbt kan berätta vad som skett och där ni kan diskutera hur ni eventuellt vill gå till väga framöver. Beroende på hur situationen utvecklar sig kan du eventuellt vilja ha en försvarare och därför kan det vara bra att ta i kontakt med en nu.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare