Skadeståndsersättning

Hej, Jag har gjort en plastikoperation som har förstört min mage fullständigt. Kliniken vägrar ta ansvar men deras försäkringsbolag har erkänt och ersatt mig för patientskada. Problemet är att försäkringsbolaget ersatte mig med 10.000kr. Jag betalade 30.000kr för ingreppet och kommer att behöva betala ca 50.000kr till för att få min mage någorlunda normal igen. Kan man kräva kliniken på skadestånd? Är det en kostsam process? Kan man få advokathjälp via sin hemförsäkring för den här typen av ärende?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Inledningsvis bör du kontakta ditt försäkringsbolag, för att höra om det ingår en rättsskyddsförsäkring i din hemförsäkring. Vanligtvis brukar den ingå, vilket isåfall innebär att man får stå för ca 20-25% den så kallade självrisken av uppkommen kostnad, medan resterande belopp betalas av ditt försäkringsbolag. Om du väljer att anlita ett ombud i aktuell tvist, så kan ditt ombud ordna med att du får ut din rättsskyddsförsäkring.

När det gäller din fråga om processkostnader, så är det kostnader i form av ombudsarvode och eventuella rättegångskostnader beroende på vem av parterna som vinner tvisten. Ditt ombud kan i samband med stämningsansökan, även yrka på att motparten ska stå för dina ombudskostnader samt rättegångskostnader.

I ditt fall kan du begära skadeståndsersättning med anledning av den personskada som kliniken har orsakat dig och till följd av det de uppkomna kostnader för en ny bukplastik. Se 2 kap 1 § skadeståndslagen. Det gör du enklast genom att ta kontakt med en advokat.

Bästa Hälsningar

Essie MalkocRådgivare