Skadeståndsansvar

Jag har brutit ben när jag skulle gå ut från restorangen. Det var dålig belysning ute och trappan var inte bra. Kan jag stämma dem för min lidande och deras dåliga miljö? I så fall var ska man vända sig till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till skadeståndsansvar så krävs att någon med uppsåt eller av vårdslöshet agerat på ett sätt så att din skada har uppkommit. En fastighetsägare har en viss skyldighet att se till att fastigheten inte är skadlig och om restaurangägaren i detta fallet brustit i sin skyldighet så kan detta innebära skadeståndsansvar.

De kostnader som ett eventuellt skadestånd skulle täcka är dina sjukvårdskostnader, eventuellt inkomstbortfall, samt sveda och värk,5 kap. 1 § Skadeståndslagen. Sveda och värk ersätts enligt en schablon från trafikskadenämnden som du hittar här.

Det du kan göra först och främst är att räkna ut vilka kostnader du har haft (sjukvårdskostnader och inkomstbortfall), samt kolla vilken ersättning du har rätt till enligt tabellen för sveda och värk. När du räknat ut detta kan du alltid först kontakta restaurangen och se hur de ställer sig till din skada och din önskan om ersättning. Om inte detta leder till någon framgång så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. För att få hjälp med detta kan du kontakta en jurist. Om du vill boka tid med en av våra jurister kan du göra det här.

Att driva en skadeståndstalan kan bli dyrt, då du tills rätten har fastställt att din motpart är skadeståndsskyldig, får stå för dina egna rättegångskostnader. Om rätten istället skulle finna att din motpart inte är skadeståndsskyldig så blir du skyldig att betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Detta är alltså inget jag rekommenderar, om det finns andra sätt att få ersättning.

Av din fråga framgick inte om du har en olycksfallsförsäkring som täcker skadorna du drabbats av, men jag kan även nämna att om du redan fått ersättning från en sådan försäkring så kommer inte rätten anse att du har rätt till mer än den ersättningen.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till! Har du fler frågor är det bara att skriva igen!

Julia StenslundRådgivare