Skadestånd vid halka

Halkade på parkering utanför folketshus i Kusmark i Skellefteå. Det var ej sandat eller saltat och glashalt. Jag fick en knäledsurvridning samt att knäskålen slets loss. Sjukskriven en månad till att börja med. Det är ej kommunen som är skyldig att sanda/ploga på denna plats. Det ska skötas av byalaget. Hur stor är min chans att få skadestånd och hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Enligt skadeståndslagen har du rätt till skadestånd av den som uppsåtligen eller vårdslöst tillfogar dig personskada (2:1 se här). Förutsättningar för att skadestånd ska utgå är således; att en skada finns, att skadan orsakats av annan genom handling eller passivitet, att det finns ett orsakssamband mellan handlingen/passiviteten och skadan samt att man kan visa uppsåt eller oaktsamhet hos skadevållaren.

För fastighetsägare föreligger normalt sett en plikt att sanda utanför fastigheter för att undvika att boende och förbipasserande ramlar och skadar sig. Underlåtenhet att göra så innebär normalt sett ett vårdslöst handlande. Att du lidit personskada och att det råder samband mellan vårdslösheten och dina skador, verkar vara fallet. Enligt dina uppgifter verkar således förutsättningarna för skadestånd vara uppfyllda. Problemet är bara att det är den som påstår att någon har förfarit vårdslöst som har bevisbördan för påståendet. Du måste alltså genom fotografier eller dyl. kunna bevisa att fastighetsägaren inte sandat utanför byggnaden samt att denna underlåtenhet är orsaken till dina skador.

Eftersom det kan bli besvärligt för dig att bevisa att förutsättningarna för skadeståndsansvar är uppfyllda, är mitt råd till dig är att du i första hand kontaktar fastighetsägaren och försöker få ersättningen för skadorna genom en överenskommelse. Om fastighetsägaren vägrar och du anser att du har tillräcklig bevisning för att väcka talan, kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Vinner du målet kommer motparten att  svara för rättegångskostnaderna.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare