Skadestånd pga matförgiftning under läger

Om en ideell förening säljer mat på ett eget läger och genom försumlighet ( som dålig hygien, inte följt rekommendationerna för uppvärming/nedkylning etc) orsakar matförgiftning hos kunderna/deltagarna, kan de i köket då stå som åtalbara för skador vållade?

På samma tema, om de serverar mat till föranmälda allegiker och sen tar fel mat så allergikerna blir sjuka av det, gäller juridiskt ansvar då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det fall du beskriver hamnar under regleringen i skadeståndslagen (SkL), se https://lagen.nu/1972:207. Om någon har orsakat en personskada (som exempelvis sjukdom pga matförgiftning) genom vårdslöshet ska ersättning för skadorna utgå, SkL 2 kap 1 §. Skadeståndet ska omfatta bl a sjukvårdskostnader och ersättning för sveda och värk, 5 kap 1 §.

Utifrån det scenario som du beskriver skulle absolut skadestånd kunna utgå. Om de som arbetat i köket inte tillagat maten på korrekt sätt och med dålig hygien skulle det kunna ses som vårdslöst och då ska skadestånd betalas ut. Detsamma gäller om man serverat fel mat till allergiker. Det hänger dock på att det verkligen är vårdslöshet som ligger bakom. Om man serverar fel av en olyckshändelse eller tror sig ha tillagat all mat på ett korrekt sätt kanske det inte är fråga om vårdslöshet. Kökspersonalens beteende är avgörande för om skadestånd ska utgå eller inte.

Då det hela har inträffat under ett läger organiserat av en ideell förening är dock kökspersonalen att anse som arbetstagare i skadeståndslagens mening, SkL 6 kap 5 §. Därmed är det med största sannolikhet arbetsgivaren, d v s den ideella föreningen som ska stå för ersättningen, 3 kap 1 §. Sådana synnerliga skäl som skulle kunna aktualisera 4 kap 1 § verkar inte ha förekommit. En ideell förening är en juridisk person och kan således tvingas stå för skadeståndet. Det ska här noteras att i en ideell förening har medlemmarna inte något personligt ekonomiskt ansvar. Om skadestånd ska utgå tas alltså pengarna från föreningens egen kassa.

Om du vill gå vidare med skadeståndskravet råder jag dig att först vända dig till föreningen för att reda ut saken. Skulle detta inte få effekt kan du utfärda en stämning i domstol. Jag vill då poängtera att det är den som lidit skadan som har bevisbördan i en sådan rättegång, du måste således ha en del på fötterna för att vinna framgång. Att driva en process kan vara kostsamt och bör tänkas igenom ordentligt innan man ger sig in på det.

Hoppas du fått svar på dina funderingar!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare