Hur fungerar och vad täcker rätten till stilleståndsersättning?

Under 2023 drabbades en av mina lastbilar av en total skada, vilket påverkade min åkeriverksamhet. Jag har mottagit ersättning för den inlösta lastbilen av mitt försäkringsbolag. Min heltidsanställda chaufför, som var anställd för att arbeta på den skadade lastbilen, var dock kvar i tjänst. Enligt en polisrapport var motparten som orsakade skadan grovt vårdslös i trafiken, vållande till kroppsskada och ouppmärksam i trafik. Jag har skickat in all relevant dokumentation till motpartens försäkringsbolag för att kräva ersättning för min anställdes lön under ett år samt för förlorad handelsvinst. Försäkringsbolaget har avslagit kravet och hänvisar till att den anställde inte är direkt anställd i åkeriföretaget utan i ett dotterbolag inom koncernen där all personal är anställd. Min fråga är om mitt företag juridiskt sett har rätt till ersättning för de förluster som uppstått under tiden vi väntat på en ny lastbil (ca 12 månader), samt för de löner som har betalats ut till min kollektivanställda chaufför, som på grund av skadan endast kunde arbeta sporadiskt. Finns det några juridiska grunder för mitt krav på ersättning för: Löner som betalats ut under ett år för den anställda? (Bokförs som inhyrd personal i åkeriföretaget men är anställd via ett dotterbolag i koncernen, vi har aldrig arbetat med att hyra in personal) Utebliven intäkt/vinst i bolaget eftersom bolaget ägde en lastbil mindre under ett år?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan.

Som jag förstår din fråga har ditt företags lastbil varit inblandat i en kollision. Lastbilen måste nu repareras, vilket innebär att du får en minskad inkomst. Du har även en anställd som nu inte kan arbeta eftersom lastbilen är trasig. Du undrar nu ifall du har rätt till ersättning både för inkomstförlusten, samt för kostnader i samband med att den anställde inte kan arbeta.

Vad är egentligen försäkringsersättning och hur kopplas det till skadestånd?

Vid en skada har du egentligen rätt till skadestånd enligt skadeståndslagen från den som orsakade skadan. Försäkringen agerar som ett skydd mot skadeståndsanspråket och du kan därmed rikta samma skadeståndsanspråk mot försäkringsbolaget som du hade kunnat göra mot skadevållaren. Med andra ord kan man alltså säga att försäkringsbolaget inträder i skadevållarens ställning.

Vad vi faktiskt ska göra är därmed att kolla på skadeståndslagen (SkL) och se vilka möjligheter du har till skadestånd i ditt fall. Detta skadeståndsanspråk riktas sen mot försäkringsbolaget.

Jag delar upp mitt svar i de olika anspråk som du framför och går igenom dem individuellt. Eftersom en polisrapport redan har fastställd vårdslösheten och vem som bär skulden kommer jag inte att gå igenom de ursprungliga förutsättningarna för skadeståndet, utan endast vad du kan få ut ersättning för.

Ersättning för utebliven vinst.

För att ta reda på vad skadestånd ska utgå med tittar vi i 5 kap. 7 § SkL eftersom det i ditt fall rör sakskada (skada på lastbilen). Paragrafen stadgar att du har rätt till ersättning för 1. Sakens värde eller reparationskostnad, 2. annan kostnad till följd av skadan, och 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

Rätt snabbt får vi där svaret på att du har rätt till ersättning för utebliven inkomst. Denna uteblivna inkomst beräknas i två delar. Dels en konkret beräkning av den faktiska förlusten. I ditt fall kan det röra sig om att du inte kunnat uppfylla vissa leveranser du annars hade utfört och fått betalt för. Då ska du få ersättning för den vinst som du hade gjort på att utföra dessa leveranser, det vill säga vad dem hade betalat med avdrag för vilka kostnader du hade haft.

Den andra delen är en abstrakt beräkning av den väntade inkomstförlusten för framtiden. Eftersom inkomsten rör framtiden kan den i regel inte fastställas exakt, och får du skönsmässigt uppskattas. Det kan till exempel gälla att du hade en affär som var på väg att avslutas, att priserna på dina leveranser i allmänhet förväntas gå upp i takt med inflationen, eller liknande.

Syftet med regeln är att du ska få ersättning så att din situation likställs med att skadan aldrig hade inträffat. Tänk, vad hade jag tjänat under året om jag hade haft lastbilen? Så ha det i åtanke när du framställer ditt krav!

Ersättning för utgifter till chaufför som nu inte kan arbeta.

Som nämnt ovan innehåller 5 kap. 7 § SkL rätt till ersättning för intrång i näringsverksamhet samt annan kostnad till följd av skadan. I detta finns det något som kallas ersättning för stillestånd, eller stilleståndsersättning. Exempelvis rör det kostnader i samband med att en maskin är trasig och ”står stilla”, men i ditt fall blir det ännu mer bokstavligt.

Rätten till stilleståndsersättning täcker alla kostnader som du har i samband med att verksamheten på grund av skadan står stilla. I detta inkluderas personalkostnader för den personal som på grund av stilleståndet inte kan arbeta.

I ditt fall är dock arbetstagaren inte anställd av företaget i fråga, utan av ett dotterbolag i samma koncern. Skadeståndsanspråket som aktualiseras gäller kostnader som det drabbade företaget har, det vill säga moderbolaget. Det gäller inte för kostnader som övriga företag haft i samma koncern. Detta då lagstiftaren inte har gett koncernintresset en sådan styrka (se bland annat SvJT 1999 s. 873 för en diskussion kring detta).

Sammanfattningsvis har du alltså rätt till de kostnader för personalen som det drabbade moderbolaget har haft, och inte dotterbolaget. Om moderbolaget exempelvis betalar till dotterbolaget för personalen i fråga så har du ett skadeståndsrättsligt krav för dessa kostnader inom ramen för stilleståndsersättning.

Sammanfattning.

Du har rätt till ersättning för inkomstförlust. Mängden ersättning ska som regel utgå från vad du hade haft för inkomster om skadan aldrig inträffat. Här ingår både klara och fastställda belopp i nuvarande kontrakt som ej kunnat genomföras samt framtida förlust av potentiell inkomst.

Du har även rätt till ersättning för personalkostnader i samband med stilleståndet. Denna rätt träffar dock endast moderbolagets kostnader, och inte dotterbolagets.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om något är oklart eller om en följdfråga skulle uppstå så kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare