Skadestånd och arbetsgivaravgifter
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!
Arbetsgivaravgifter är en social avgift som arbetsgivare ska betala ovanpå den lön som utbetalas till arbetstagaren. Arbetsgivaravgifter ska betalas till staten på all ersättning för utfört arbete till anställda. I detta fall handlar det om ett skadeståndsanspråk från en privatperson gällande ett avtal. Utan att veta vad det är för avtal är det svårt att säga något bestämt. Men arbetsgivaravgifter ska normalt sett inte betalas för utbetalning av skadestånd. Det kan dock finnas vissa särskilda fall av skadestånd där det är annorlunda, t.ex. om skadeståndet anses utgöra ersättning för utfört arbete. Jag hoppas detta gav dig viss vägledning!
Med vänlig hälsning
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning