Skadestånd misshandel

Jag och min son (9 år) var och handlade i en mataffär, han körde en rullkorg som råkade knuffa ner 3 kex paket ifrån en hylla. En äldre dam framför i butiken vänder sig om och begär "plocka upp" min son svarar "nej" och då ger hon honom en ordentlig smäll med handflatan på ena kinden som blir röd och svullen och man kan tyda ett handavtryck. Personal kommer, kvinnan vägrar uppge personuppgifter eller via legg så jag lämnar och tillkallar polis. Dom anländer och tar redogörelse mm. Allt finns på video. Frågan är nu kan man söka skadestånd och i vilken omfattning . Kan tillägga att min son har bla diagnoatiserad autism och denna händelse kommer att påverka honom lång tid framöver psykiskt även om skadan lägger sig på kinden. Min son är väldigt upprörd och känner sig kränkt och förödmjukad.

Tacksam för svar.

Mvh

Upprörd mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tråkigt att läsa om det du och din son varit med om. Det som troligtvis händer nu beror på en omständighet som inte framgår av din fråga. Jag försöker därför besvara båda möjliga utkomster.

Om kvinnan var kvar på platsen då polisen anlände

Fanns kvinnan kvar på platsen och identifierades av polis på så gjordes en anmälan och de första förhören hölls redan då men det kan komma att bli fler beroende på vad som framkom på plats och vad utredarna behöver för ytterligare information. Brottet som kan komma i fråga, troligtvis misshandel, finns i brottsbalken (BrB) 3 kap. 5 § och påföljden kan variera mellan böter vid ringa brott, upp till 2 års fängelse.

När det gäller din fråga om skadestånd så är det något som du kommer att få hjälp med i samband med din polisanmälan och den utredning som följer av den. Du kan få hjälp att få reda på hur mycket du ska yrka på i skadestånd av Brottsoffermyndigheten som hjälper allmänheten med dessa frågor. Det finns även hjälp och stöd att få för dig och din son.

Det som händer om polisens förundersökning leder till åtal är att det blir rättegång. I den processen kommer domstolen att ta ställning till det yrkande om skadestånd som åklagaren lagt fram till förmån för din son. Om och när kvinnan döms för brott blir hon även skyldig att betala det tilldömda skadeståndet.

Om kvinnan inte kunde återfinnas

Händelseförloppet jag beskrivit ovan är dessvärre under förutsättning att kvinnan som utfört brottet går att identifiera. Det framgår inte av din fråga huruvida hon kunde gripas och identifieras på plats. Om hon hann lämna platsen kan det i praktiken innebära att förundersökningen i förlängningen blir nedlagd helt enkelt för att man inte har någon att rikta straffansvar och rättsverkningar mot. Trots att kvinnan finns på film har polisen väldigt små möjligheter att identifiera personer enbart via film, det skulle förutsätta att de sedan tidigare vet vem personen är, antingen från polisens eller butikspersonalens sida. Vet du med dig att kvinnan inte var kvar på platsen kan det därför vara en idé att prata med butiken och hoppas på att kvinnan kanske är en stamkund som de vet vem det är.

Om förundersökningen blir nedlagd skulle jag råda dig till att kontakta ditt försäkringsbolag. Genom dem och din hemförsäkring kan du få råd och hjälp med vad din försäkring täcker avseende terapi eller andra åtgärder som följt av händelsen. Det finns även som nämnts tidigare hjälp att få hos Brottsofferjouren.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare