Skadestånd från staten pga fel vid myndighetsutövning

Min dotter blev anhållen pga av ett inbrott hon var med att göra,på morgonen hittas min dotter död i cellen. Min fråga är om jag kan göra skadeanspråk mot staten, i så fall hur går jag till väga, vart vänder jag mig till.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag vill börja med att djupt beklaga den sorgliga situation ni hamnat i.
Regleringen kring skadestånd finns i skadeståndslagen(SkL), den hittar du https://lagen.nu/1972:207.

Staten kan bli ersättningsskyldig om de varit försumliga eller begått fel vid myndighetsutövning(SkL 3:2). Begreppet myndighetsutövning kräver att staten varit i en maktposition gentemot den enskilda personen och det måste din dotter ha ansetts vara i detta fallet.

Det är den sammanlagda försumligheten som en myndighet har gett sig skyldig till som bedöms, ett flertal tjänstemäns agerande kan läggas ihop. Myndigheten kan ha varit försumlig om de exempelvis inte följt de handlingsföreskrifter som gäller när en person anhålls i kombination med att de insåg eller borde insett att detta utsatte er dotter för en risk att skadas. Försumligheten från myndighetens sida måste också vara orsaken till dödsfallet eller i vart fall ha varit en bidragande orsak. Men då jag inte vet omständigheterna vid din dotters död så blir mitt svar här mycket generellt.

Om staten har varit försumlig eller begått fel så ska de ersätta begravningskostnader, ev förlust av underhåll samt ersättning för psykiskt lidande till de som stod er dotter särskilt nära(SkL 5:2).

Tyvärr har jag inte tillräcklig information i ert specifika fall för att kunna hjälpa er vidare men du välkommen att kontakta oss, på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se.
Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare