Skadestånd för psykisk skada

Hej! Jag var sambo med en man under åren 2012 - 2014. Han bröt ner mig så pass mycket att min kropp kollapsade och jag har fått gå på antidepressiva sen 2013 och gör fortfarande. Jag har även fått gå till otaliga psykologer på Gula Huset i Kristianstad och på behandling på Lönnen i Kristianstad. Jag lider av depression, panikångest, katastroftankar och extrem stess. Det påverkar mig och min familj fruktansvärt mycket och jag lider oerhört. Jag vill nu veta hur jag ska göra för att få skadestånd för detta?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din sambo inte orsakat dig fysisk skada utan psykisk skada som senare bidragit till fysisk och psykisk ohälsa. Utifrån det du skriver verkar det som att du skulle kunna ha goda förutsättningar för att få ut skadestånd.

Det verkar som din sambo orsakat dig en personskada. I 5:1 Skadeståndslagen framgår att du har rätt till ersättning för personskada som bidragit till psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men).

Det är emellertid inte alltid lätt att få ersättning för psykiskt lidande då det krävs att skadan går att bevisa medicinskt. I ditt fall verkar det som att du troligtvis kan bevisa din psykiska skada, genom bl.a. dina stadigvarande men och förhoppningsvis få ut skadestånd.

Du kan skicka in en stämningsansökan till tingsrätten och yrka på skadestånd. Kanske kan du även rikta krav mot ditt försäkringsbolag?

Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du mejla info@lawline.se.

Hoppas detta hjälpte dig någorlunda.
Lycka till nu med allt!
Joéla EhnbergRådgivare