Skadestånd för förstörd bil

Tisdagen den 22 januari på förmiddagen hände det en olycka med vår bil som stod parkerad på hänvisad plats i anslutning till vår lägenhet.

På förmiddagen den 22 jan. så pågår det lastning av en lastbil, lasten består av tillbehör till stora lastare, bl.a en jättestor skopa som läggs på flaket och strax efter glider av flaket och ner på vår bil, vår bil skrotförklaras på plats och hämtades på em.

Vi står alltså här nu utan bil och vi hade definitivt inte tänkt oss att byta vår nybesiktade bil i år,

Vad göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline.

Jag utgår i mitt svar från att det inte var ni som höll på med lastningen av lastbilen, utan att det var någon annan som höll på med detta (är det så att det var ni själva som utförde lastningen på lastbilen är det istället ert försäkringsbolag ni bör vända er till).

Eftersom jag utgår från att det var någon annan som orsakade skadan kommer jag därför nedan att redogöra för hur ni ska gå till väga för att kräva skadestånd.

Skadeståndslagen är er grund för skadestånd

Skadeståndslagen (SkL) är den lag i svensk rätt som innehåller bestämmelser om skadestånd. Det skadestånd som kan bli aktuellt att kräva i erat fall är skadestånd på grund av sakskada. Detta eftersom bilen räknas som en sak i juridisk mening. För att den som orsakat en sakskada ska behöva ersätta den, krävs det att personen gjort det genom uppsåt eller vårdslöshet (2 kap 1 § SkL). I det fall du beskriver låter det som att det handlar om vårdslöshet, då skopan glidit av flaket utan att det varit planerat. Att saker kunde falla av flaket vid lastning borde dock den som lastat förstått kunde bli en följd, och därför borde han/hon inte utfört lastningen när det stod en bil precis nedanför. Att man trots den uppenbara risken ändå gjorde det talar för vårdslöshet. Jag tror därför att ni kan ha goda chanser till skadestånd.

Vad kan ni kräva i kompensation?

Hur mycket skadestånd ni kan kräva framgår av 5 kap 7 § SkL. I erat fall är det

1) bilens värde,

2) annan kostnad till följd av skadan, och

3) ev. inkomstförlust

som det kan bli aktuellt att kräva ersättning för.

Gällande "bilens värde" är det bilens marknadsvärde som ni kan kräva, vilket enkelt uttryckt är den summa ni skulle fått om ni sålt bilen innan den blivit skadad. Med "annan kostnad till följd av skadan" räknas exempelvis kostnader för att transportera bort bilen och skrota den. Även kostnader för bussresor till och från jobbet och liknande, som ni tvingats betala till följd av att bilen varit trasig kan räknas in här. Skulle det vara så att ni inte kunnat ta er till arbetet alls på grund av den trasiga bilen kan det även bli aktuellt med inkomstförlust. Jag skulle dock tro att är de två första punkterna som blir aktuella i erat fall.

Den summa ni kommer fram till efter att ha lagt samman bilens värde med ev. andra kostnader är den summa ni bör kräva skadestånd för.

Hur ni bör gå vidare nu

Det ni måste göra för att få skadestånd är att rikta ett skadeståndsanspråk mot den eller de som orsakade skadan. De två alternativ som ni har att välja på är att:

a) själva ta kontakt med de som orsakade skadan och kräva ersättning, eller

b) lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Fördelen med alternativ a) är att det kan vara enklare, mer riskfritt och snabbare än en process i domstol. Nackdelen är att den som orsakat skadan kan vägra betala/vilja betala mindre än ni kräver, och att ni därför inte kommer vidare. Vill du gå enligt alternativ b) och lämna in en stämningsansökan till tingsrätten kan jag tipsa dig om Sveriges domstolars hemsida som har en färdig blankett för stämningsansökningar samt information om hur den ska fyllas i (se här).

Ansökningsavgiften om ni går till domstol

Den som ansöker om stämning betalar en ansökningsavgift. För ett mål som rör ett skadeståndskrav under 23 250 kr är ansökningsavgiften 900 kr.

Rör målet ett krav över 23 250 kr är ansökningsavgiften 2 800 kr.

Hur mycket ni betalar i ansökningsavgift beror alltså på hur stort ett skadeståndskrav är.

Sammanfattningsvis

Ni bör kunna kräva ersättning för den förstörda bilen. Om ni ska gå vägen via domstol direkt eller först försöka komma fram till en lösning utanför domstol med den som orsakat skadan, är upp till er.

Vill ni ha fortsatt hjälp kan vi på Lawline hjälpa er att ta kontakt med den som orsakat skadan och förhandla fram en summa eller, om det blir aktuellt, hjälpa till med förberedelserna för en stämning. Är ni intresserade av vidare hjälp kan ni maila mig på tora.odin@lawline.se. Då återkommer vi med uppgifter om kostnader och hur vi kan bistå med hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare