Skadestånd för följdskador vid fel på vara

Hej. Nyligen köpte jag en kamerarem från ett internetbaserat företag till mina digitalkamera. Idag gick kameran sönder efter ett par dagar vid normalt användande, remmen har en bottenskruv som skall skruvas fast i kamerans stativgänga, denna skruv gav vika och kameran for i backen och totalförstörde en extern blixt som satt på vid tillfället, samt gav några repor på kamerahuset. Min fråga är om säljaren eller tillverkaren av remmen har något slags ansvar för sin produkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fel på vara kan en konsumentköpare kräva skadestånd av säljaren. Skadeståndsansvaret omfattar b.la. ersättning för följdskador på annan egendom som tillhör köparen och som inte huvudsakligen används i näringsverksamhet (31 § konsumentköplagen, KKPL). För att få sådan ersättning måste du kunna påvisa ett naturligt orsakssamband mellan det ursprungliga felet och följdskadorna. Viss bevisning kan alltså behövas.

Som jag förstår dig, står det tämligen klart att det varit fel på remmen (inte ägnad för sitt ändamål, jfr. 16 § KKPL)  och att detta fel orsakat skadan på kameran. Du bör alltså få rätt till skadestånd för följdskadan på kameran.

Konsumentköplagen finns https://lagen.nu/1990:932

Lawline RådgivareRådgivare