Skadestånd för avtals fullgörande

Kan jag kräva skadestånd om min ISP har ljugit för mig rakt i ansiktet? De skriver i mejl att de har inte gjort några ändringar i min Internet-uppkoppling. Jag har flera bevis av motsatsen. Det skall väl vara lönsamt att vara ärlig och kostsamt att ljuga, eller? i Sverige är det väl billigare att ljuga än i USA, men vad kan räkna med i domstol i mitt fall?

Lawline svarar

Hej,

Det finns två sorters skadestånd. Dels sådant som grundar sig på avtal (obligatorisk) och sådant som inte grundar sig på avtal (utomobligatoriskt). Skadeståndets främsta syfte är att ge ekonomisk ersättning för skador för att försätta den skadelidande i ett sådant tillstånd som om skadan aldrig skett. 

I ditt fall handlar det alltså om att en avtalspart har brutit mot avtalet. Man kan då antingen begära skadestånd för de skador som du visar att du har lidit på grund av att motparten inte har hållit det denne lovat. Alternativt kan man kräva skadestånd som försätter dig i samma situation som om avtalet fullföljts.

Man kan då alltså få ersättning för den ekonomiska skadan eller kräva ekonomisk fullgörelse av avtalet, t.ex. så att man faktiskt levererar det man har lovat eller betalar dig för ett annat sådant abonnemang annorstädes. 

I bägge fallen måste man kunna visa de ekonomiska skadorna, dvs, det måste finnas en verklig grund för skadestånden.

För företag kan de ekonomiska summorna vara betydande och man kan då få motsvarande skadestånd. För konsumenter anses summorna vara alltför obetydliga i förhållande till kostnaden för domstolars resurser, därför finns bl.a. Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) för konsumenter. 

Thomas HefnerRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Skadeståndsrätt och Skadestånd på grund av avtalsbrott? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000