Skadestånd då ljus flammat upp och orsakat brännskada

Min flickvän blåste ut ett ljus på en restaurang som resulterade i att ljuset på ngt sätt flammade upp och stänkte stearin i hennes ansikte, hon fick första,andra och tredje gradens brännskada i ansiktet samt brännskada på ena ögats hornhinna, jag kontaktade restaurangen men dom påstår att någon lagt i papper i ljuset och att dom inte har något somhelst ansvar för det som hänt. Kan hon kräva skadestånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tråkigt att höra vad som har hänt!

Kräva skadestånd kan man alltid göra och känner man att restaurangen på något sätt är ansvarig bör man skicka ett skriftligt krav till dem.

Det är svårt att bedöma om de är ansvariga för skadan i det här fallet. Man får tänka lite i banorna: Vad hade restaurangen kunnat göra för att förhindra skadan? Borde de ha upptäckt att situationen var farlig och bytt ut ljuset t.ex.? Eller var det en ren olyckshändelse som de inte rimligen kunnat avvärja? För att de ska vara skadeståndsskyldiga krävs vårdslöshet dvs att de varit klantiga på något sätt.

Mitt förslag är att ni skickar ett krav till restaurangen där ni begär ersättning av dem. Uppmana dem även att ta kontakt med sitt försäkringsbolag. Många skadeståndsärenden går nämligen först till försäkringsbolaget som då tar kontakt med er och gör en utredning om restaurangen kan anses vara ansvariga för skadan eller ej. Deras beslut går alltid att överklaga och i sista hand kan man även ta det till en domstolsprövning. Vid det laget har ni i vart fall bättre koll på läget och ett bra underlag.

Det är dock värt att nämna att det förstås är upp till restaurangen om de vill kontakta sitt försäkringsbolag. Om de väljer att inte göra det kan ni lämna in en stämningsansökan men då är mitt råd att ni först tar kontakt med ett juridiskt ombud som bättre kan bedöma era möjligheter till framgång i ärendet.

Lycka till och hoppas det löser sig till det bästa.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare