Skadestånd

Hej, Denna fråga är gällande var jag vänder mig för att kräva skadestånd från ett mål som jag vann mot skatteverket i regeringsrätten när de begått tjänstefel och indirekt orsakat mig stort lidande, psykisk och fysik påfrestning samt fått lägga ner massor med timmar för att bevisa min oskuld.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom att du vill kräva skadestånd från staten så ska du vända dig till justitiekanslern (JK). Nedan finner du information hämtad från JK:s hemsida.

Justitiekanslern är regeringens högste ombudsman, på samma sätt som Justitieombudsmannen är riksdagens högste ombudsman. Justitiekanslern ska värna integriteten och yttrandefriheten samt rättssäkerheten i den offentliga verksamheten. Justitiekanslern ska också med hög kvalitet och effektivitet bevaka statens rätt. Justitiekanslern ska medverka till att rättstillämpningen är effektiv och av hög kvalitet.

Justitiekanslern kan sägas ha sex huvudsakliga ansvarsområden; att utöva tillsyn över myndigheter, att reglera skadeståndskrav från enskilda, att vara särskild åklagare i tryck- och yttrandefrihetsmål, att vara statens advokat samt att värna enskildas integritet.

På JK:s hemsida www.jk.se kan du läsa mer om hur du går till väga med din ansökan under fliken ''Ansökan & klagomål''.

Hoppas att ovanstående besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare