Rätt till ersättning på grund av häktning?

hej,,jag har suttit häktad sedan 2/6--29/6 för ett rån jag inte begått vilket videoinspelningar tydligt påvisade,,utredningen ska vara färdig fredag 2/7,,har jag rätt till skadestånd?när isåfall ska ansökan inlämnas och vilken summa ska jag lägga in om?? mvh tack

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person blir häktad för ett brott på grund av misstanke så har denne rätt till ersättning från staten om
1. det meddelas en frikännande dom,
2. åtalet avvisas/avskrivs eller
3. förundersökningen avslutas utan att åtal väcks (2 § första punkten lag om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder). Ansökan om ersättning kan inte lämnas in förrän någon av de ovannämnda punkterna 1-3 faktiskt har skett, en ansökan om ersättning kan alltså inte lämnas in i förväg.

Det som du kan få ersättning för är
1. utgifter,
2. förlorad arbetsförtjänst,
3. intrång i näringsverksamhet och
4. lidande (7 § lag om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder).

Ansökan lämnas in till Justitiekanslern som avgör hur stor ersättning du kan få. Mer information gällande ansökan och ersättning finner du på Justitiekanslerns hemsida, klicka här för att komma dit.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare