Hur får man upprättelse när man suttit oskyldigt anhållen?

En släkting till mig blev anmäld för våldtäkt av sin f d sambo. Blev hämtad av polis i hemmet utan förvarning eller någon förklaring. Satt anhållen i nästan tre dygn. Efter förhör, läkarundersökning m m släpptes han och polisen lade ner ärendet. Förutom att han blev chockad känner han sig både ledsen, arg och framförallt kränkt eftersom han är oskyldig och önskar han kan få någon form av upprättelse och därmed också en markering till f d sambon att en så allvarlig anklagelse är helt oacceptabel. Har han någon juridisk möjlighet att få upprättelse och i så fall på vilket sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få upprättelse finns det två saker som din släkting kan göra. Först och främst kan han anmäla din före detta sambo för falsk angivelse, falsk tillvitelse och förtal. Han kan även ansöka om ersättning från staten för att han varit frihetsberövad. Jag kommer gå närmare in på de båda alternativen nedan.

Han kan anmäla sin före detta sambo för falsk angivelse, falsk tillgivelse och förtal

Om din släktings före detta sambo visste att han var oskyldig till våldtäkt men ändå valde att anmäla honom med avsikt att få honom dömd så kan hon ha gjort sig skyldig till falsk angivelse (15 kap. 6 § brottsbalken). Om det istället var så att hon anmälde honom trots att hon visste att han var oskyldig, men utan avsikten att få honom dömd så kan hon istället ha gjort sig skyldig till falsk tillvitelse (15 kap. 7 § brottsbalken). Båda dessa brott ger ett straff på fängelse i högst två år.

Om din släktings före detta sambo har pekat ut din släkting för att ha våldtagit henne så kan han även anmäla henne för förtal. Att peka ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som syftar till att orsaka andras missaktning är nämligen ett brott (5 kap. 1 § brottsbalken). Det krävs dock att hon har spridit dessa uppgifter till andra än bara polisen eller myndigheter.

Jag har tyvärr inte tillräckligt med information för att avgöra om din släktings före detta sambo kommer kunna bli dömd för något av dessa brott, men jag skulle rekommendera din släkting att anmäla henne. Då utreder polis och åklagare brottet för att avgöra om det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal. Polisanmälan görs genom att ringa 114 14 eller genom att besöka en polisstation.

Ansöka om ersättning av staten för frihetsberövande

Regler om ersättning vid frihetsberövanden finns i lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder (fortsättningsvis kallad frihetsberövandelagen).

Den som varit anhållen i minst 24 timmar i sträck och blivit släppt eller friad vid en efterföljande domstolsprövning kan ha rätt till ersättning från staten (2 § frihetsberövandelagen). Ersättning kan man få för förlorad arbetsinkomst, utgifter, intrång i näringsverksamhet och lidande (7 § frihetsberövandelagen). Skadan som man får ersättning för måste vara en direkt följd av anhållandet, vilket innebär att ersättning för skador som orsakats av själva brottsmisstanken inte ersätts.

Eftersom din släkting suttit anhållen i nästan tre dygn och sedan blev frisläppt då ärendet lades ner så är min bedömning att han har rätt till ersättning. Han måste själv ansöka om ersättningen via Justitiekanslern. Ansökningsblanketten finns att ladda ner på Justitiekanslerns hemsida och där finns även mer information om ersättning vid frihetsberövande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare