Skadad vid bussfärd

Hej. I maj fick jag en wiplashskada pga bussen jag åkte med på väg hem från jobbet tvärnitade. Jag har nu i 6 månader bråkat med bussföretaget ang ersättning, men dom tänker inte ersätta mig pga att chaförren inte vill kännas vid det inträffade. Jag har varit i kontakt med mitt föräkringsbolag och även arbetsgivarens försäkringsbolag ang detta och dom säger att det är bussföretaget som ska ta på sig detta. Jag behöver nu juridisk hjälp att driva detta mot bussföretaget. Vart ska jag vända mig? vilken jurist i STHLM kan dessa skadeärenden? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det saknas lagstiftning som reglerar resenärers rättigheter vid personbefordran via buss. Istället är det främst transportörernas resevillkor, allmän konsumentlagstiftning samt annan indirekt relevant lagstiftning som får användas. Exempelvis kan trafikskadelagen vara relevant samt de allmänna skadeståndsrättsliga reglerna.

Jag har inget namn på någon enskild byrå som är bra på denna typ av frågor. Jag skulle istället rekommendera att du går in på advokatsamfundets hemsida och använder funktionen "sök advokat". Sök på advokater med verksamhetsinriktning "skadeståndsrätt" eller "personskaderätt" i Stockholm så kommer du få en lista. Hör av dig till några av dessa och se om någon kan ta sig an ditt ärende (skadestånd i trafiken). Om inte annat kanske de kan skicka dig vidare till någon som kan hjälpa dig.

Sök advokat finns http://www.advokatsamfundet.se/Behover-du-advokat/Sok-advokat1/

Lawline RådgivareRådgivare