Skada pga. knuff på skolgåren

Skada (armbrott) p.g.a. knuff (mobbning) på skolgården. Har en son som just blivit omkullknuffad på skolgården. En pojke la sig bakom benen på alla fyra, den andre går fram och knuffar. Min son faller baklänges över den som ligger bakom, trillar och bryter armen. Knuffandet har hänt förut. Flera tillsägelser har inte hjälpt. Barnen är 10-11 år gamla. Nu har vi tröttnat. Kan vi stämma för "Vållande av kroppsskada"? Det är avsiktligt, och har gjorts flera gånger förut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga!

När man är under 15 år kan man inte bli dömd till någon brottspåföljd, enligt 1 kap. 6 § Brottsbalken. Det blir istället socialen som ska utreda om barnen behöver bli omhändertagna, enligt Socialtjänstlagen eller Lagen om vård av unga.

Ni kan föra en skadeståndstalan mot barnen och på så sätt begära skadestånd för personskadan (2 kap. 1 § Skadeståndslagen) och kränkningen (2 kap. 3 § Skadeståndslagen). Ni kan även begära skadestånd från barnens föräldrar (3 kap. 5 § Skadeståndslagen).

Hoppas mitt svar kan hjälpa er!

Med vänlig hälsning

Caroline OravaRådgivare