Skada på egendom - brott?

Hej!

Har 2 frågor jag vill få svar på:

1. Om man spränger någon annans brevlåda med en raket, vilket brott har man gjort sig skyldig till?

2. Om jag bryter upp en bil, tar den för att sedan sälja den vidare, vilket brott har jag gjort mig skyldig till? Kan det vara bilstöld och häleri?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen jag kommer använda mig av är brottsbalken. BrB

När det gäller din första fråga gällande brevlådan så är brottsrubriceringen för det brottet skadegörelse. Det regleras i 12 kap. 1§ BrB, men beroende på omständigheterna skulle det också kunna falla under 12 kap 2§ BrB om det innebär en obetydlig värdeminskning.

När det gäller bilen så är det stöld 8 kap. 1§ BrB, möjligtvis grov stöld 8 kap. 4§ BrB beroende på värdet på bilen. Det är både skadegörelse att skada egendomen när du bryter dig in och häleri när du säljer bilen. Men dessa är konsumerade av brottet stöld och straffet för dessa ingår i straffet för stöld.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare